-
Palvelut
- Hankekehitys ja kaupunkikehitys
-
Projektinjohto ja rakennuttaminen
- Hankesuunnittelu
- Hankintakonsultointi
- Hankkeen johtaminen ja rakennuttaminen
- Kosteudenhallinta
- Käyttöönottopalvelut
- Projektinjohtopalvelut
- Rakentamisen riskienhallinta
- Rakentamisen valvonta
- Talotekniikan asiantuntijapalvelut
- Turvallissuuskoordinointi
- Toteutusmuotokonsultointi
- Vuokralaiskoordinointi
- Prodect.com
- Arkkitehtisuunnittelu
-
Rakennesuunnittelu
- Rakennesuunnittelu
- Puurakennesuunnittelu
- Asuin- ja hybridirakennusten rakennesuunnittelu
- Hotellien ja majoitustilojen rakennesuunnittelu
- Koulujen, oppilaitosten ja päiväkotien rakennesuunnittelu
- Kulttuuritilojen rakennesuunnittelu
- Liike- ja toimitilojen rakennesuunnittelu
- Palotekninen suunnittelu
- Pysäköintitilojen ja terminaalien rakennesuunnittelu
- Sairaaloiden ja terveydenhuollon tilojen rakennesuunnittelu
- Tekninen laskenta (FEM ja CFD)
- Teollisuushankkeiden rakennesuunnittelu
- Tutkimus- ja tuotekehityspalvelut
- Urheilu- ja vapaa-ajan tilojen rakennesuunnittelu
-
Teollisuuden suunnittelu
- Energiahuolto
- Energiakatselmukset
- Energia- ja LVIS-mittaukset
- Hankkeen johtaminen ja rakennuttaminen
- Kylmätekninen suunnittelu
- Palotekninen suunnittelu
- Prosessisuunnittelu
- Puhdastilasuunnittelu
- Päästömittaukset
- Sähkösuunnittelu
- Tekninen laskenta (FEM ja CFD)
- Teollisuuden LVI-suunnittelu
- Teollisuuden tekninen turvallisuus
- Teollisuusautomaatio
- Teollisuushankkeiden rakennesuunnittelu
- Tutkimus- ja tuotekehityspalvelut
- Korjaussuunnittelu
- Infrasuunnittelu
- Pohjarakentamisen suunnittelu
-
Kalliosuunnittelu ja maanalaiset tilat
- Kalliorakennussuunnittelu
- Kalliorakenteiden korjaussuunnittelu
- Kalliorakenteiden tarkastukset ja kuntoarviot
- Maanalaisten tilojen hankekehitys
- Maanalaisten tilojen korjaussuunnittelu ja käyttötarkoituksen muutokset
- Maanalaisten tilojen rakennesuunnittelu
- Maanalaisten tilojen pää- ja arkkitehtisuunnittelu
- Talotekninen suunnittelu
- Energiasuunnittelu
- Akustiikka ja melu
- Laskenta- ja elinkaaripalvelut
-
Vähähiilinen rakentaminen ja kiertotalous
- Energiakonsultointi
- EPD-ympäristöseloste
- Hiilijalanjälkikonsultointi
- Hiilijalanjälkilaskenta
- Hiilineutraali aluerakentaminen
- Kiertotalouskonsultointi
- Purkujätteen hyväksyntä ja kelpoisuus
- Purkukartoitus
- Rakennusmateriaalien hiilijalanjäljen optimointi
- Uusiomaarakentaminen
- Vähähiilinen rakennuttaminen
- Ympäristöpalvelut
- Tutkimukset ja mittaukset
- Muut asiantuntijapalvelut
- Referenssit
- Asiantuntija-artikkelit
- Uutiset
- Yritys
- Yhteystiedot
- Pyydä tarjous
- Koti
- Asiakastarinat
- P-Hämppi on palkittu Euroopan parhaana pysäköintilaitoksena
P-Hämppi – maanalaisen rakentamisen taidonnäyte saa kiitosta käytettävyydestään
Tampereen keskustassa sijaitseva P-Hämppi on upea taidonnäyte käyttäjiensä tarpeita vastaavasta viihtyisästä ja monipuolisesta pysäköintilaitoksesta. Valmistumisvuonnaan 2012 se palkittiin Euroopan moderneimman pysäköintilaitoksen EPA Awardilla ja seuraavana vuonna mm. vuoden valaistuskohteena.
Tänä päivänä A-Insinöörien rakennuttamisen ja kallio- ja ympäristösuunnittelun asiantuntijoiden sekä rakennuttaja Finnparkin yhteistyön tulos tarjoaa maanalaiset paikoitustilat yli 900 ajoneuvolle. Se on 900 ajoneuvon verran enemmän tilaa Tampereen maanpäällisessä keskustassa.
P-Hämpin hanke on suurimpia Finnparkin historiassa. Sen hyödyt kaupungin asukkaille ovat kiistattomat.
– Pysäköintilaitos on helpottanut monen kaupunkilaisen asiointia keskustassa. Läpikulkuliikenne ja kadunvarsipysäköinti on vähentynyt ja kevyen liikenteen ratkaisut parantuneet. Kiinteistöyhtiöt ovat voineet panostaa uudenlaiseen kiinteistönkehitykseen, kun niiden ei ole tarvinnut itse käyttää tilaa ja resursseja pysäköintipaikkojen rakentamiseen, vaan ne ovat voineet lunastaa paikat maan alta, Finnparkin kiinteistöpäällikkö Pasi Nevalainen kertoo.
Osaavan hankesuunnittelutiimin valinta osa riskienhallintaa
Finnparkin toimitusjohtajan tehtävistä vuonna 2014 eläkkeelle siirtynyt Markku Hiltunen sai P-Hämpin toteuttamisen työpöydälleen vuonna 2006. Ensimmäinen tehtävä oli valita hankkeeseen maanalaisen rakennuttamisen ja rakentamisen asiantuntijoista koostuva hankesuunnitteluryhmä.
– Tällaisen maanalaisen laitoksen rakentaminen keskelle kaupunkia ja sovittaminen olemassa oleviin rakenteisiin on laajamittainen ja vaativa hanke. Riskien hallitsemiseksi tarvitsimme ammattitaitoisen suunnitteluryhmän, joka ymmärsi hankkeen haasteet ja oli valmis vastaamaan niihin, Pasi Nevalainen painottaa.
– A-Insinöörien kallio- ja ympäristösuunittelun tiimi tuli valituksi suunnittelijoiksi, sillä heidän vahva osaamisensa, ammattitaitoiset kumppaninsa ja vaikuttavat referenssinsä muun muassa Olkiluodon loppusijoituslaitoksen parissa vakuuttivat meidät, Hiltunen kuvailee hankkeen alkuvaiheita. Lue lisää: Maanalaisen rakentamisen mahdollisuudet Suomessa.
P-Hämppi tarjoaa maanalaiset tilat yli 900 ajoneuvolle.
Leikkipuiston lapset ja muut kaupunkilaiset huomioitiin projektin suunnittelussa
Julkisena rakennushankkeena P-Hämppi sai osakseen myös kritiikkiä. Se kohdistui muun muassa Pikku Kakkosen puiston leikkialueen saastehaittoihin.
– Teimme saastemittaukset ja ratkaisimme asian niin, että P-Hämppi louhittiin vain toisesta päästä ja puiston päästä tultiin ainoastaan ulos. Tästä aiheutui hankkeelle arviolta 2–3 miljoonaa euroa lisäkuluja, Hiltunen muistelee.
Pikku Kakkosen puiston tapaus on Hiltusen mukaan hyvä osoitus siitä, miten kaikki osapuolet on otettava jo hankesuunnitteluvaiheessa huomioon.
– P-Hämpissä oli mukana yhteensä 35 eri osapuolta, joiden jokaisen tarpeet oli huomioitava. Leikkipuiston lapset otimme huomioon lopulta niin, että teimme työmaa-aitoihin kurkisteluaukkoja, joista lapset saivat seurata P-Hämpin rakentumista. Lisäksi veimme lapset katsomaan louhittua luolaa yhdessä median kanssa. Lapsista tuli P-Hämpin pieniä rakennusmestareita.
Läheisten taloyhtiöiden asukkaiden kanssa keskusteltiin puolestaan, mitä hyötyjä ja haittoja hankkeesta on.
– Pääsimme lopulta ratkaisuihin, joissa taloyhtiöille rakennettiin yksityisiä hissikuiluja paikoitustiloihin. Niistä on ollut asukkaille merkittävää hyötyä jälkikäteen, Hiltunen tietää.
Suunnittelisimmeko sinunkin kohteesi?
"Maanalaisen laitoksen rakentaminen keskelle kaupunkia on laajamittainen ja riskialtis hanke, joka vaatii osaavan suunnittelutiimin."
Pasi Nevalainen,
kiinteistöpäällikkö
Finnpark Oy
EUROOPAN PARHAANA PALKITTU P-HÄMPPI
- Tilavuus 200 000 m3
- Kustannukset 70 milj. €
- Rakennusajankohta 2008–2012
- Euroopan paras pysäköintilaitos EPA Award 2013
- Vuoden 2013 valaistuskohde
- Pirkanmaan Y-teko -palkinto 2012
- A-Insinööreiltä rakennuttamisen konsultointi ja hankkeen johtaminen, kalliorakennesuunnittelu sekä LVIA-suunnittelu ja valvonta.
KYSY LISÄTIETOJA
Timo Saanio
hankekehitysjohtajacivil engineering koko Suomi