-
Palvelut
- Hankekehitys ja kaupunkikehitys
-
Projektinjohto ja rakennuttaminen
- Hankesuunnittelu
- Hankintakonsultointi
- Hankkeen johtaminen ja rakennuttaminen
- Kosteudenhallinta
- Käyttöönottopalvelut
- Projektinjohtopalvelut
- Rakentamisen riskienhallinta
- Rakentamisen valvonta
- Talotekniikan asiantuntijapalvelut
- Turvallissuuskoordinointi
- Toteutusmuotokonsultointi
- Vuokralaiskoordinointi
- Prodect.com
- Arkkitehtisuunnittelu
-
Rakennesuunnittelu
- Rakennesuunnittelu
- Puurakennesuunnittelu
- Asuin- ja hybridirakennusten rakennesuunnittelu
- Hotellien ja majoitustilojen rakennesuunnittelu
- Koulujen, oppilaitosten ja päiväkotien rakennesuunnittelu
- Kulttuuritilojen rakennesuunnittelu
- Liike- ja toimitilojen rakennesuunnittelu
- Palotekninen suunnittelu
- Pysäköintitilojen ja terminaalien rakennesuunnittelu
- Sairaaloiden ja terveydenhuollon tilojen rakennesuunnittelu
- Tekninen laskenta (FEM ja CFD)
- Teollisuushankkeiden rakennesuunnittelu
- Tutkimus- ja tuotekehityspalvelut
- Urheilu- ja vapaa-ajan tilojen rakennesuunnittelu
-
Teollisuuden suunnittelu
- Energiahuolto
- Energiakatselmukset
- Energia- ja LVIS-mittaukset
- Hankkeen johtaminen ja rakennuttaminen
- Kylmätekninen suunnittelu
- Palotekninen suunnittelu
- Prosessisuunnittelu
- Puhdastilasuunnittelu
- Päästömittaukset
- Sähkösuunnittelu
- Tekninen laskenta (FEM ja CFD)
- Teollisuuden LVI-suunnittelu
- Teollisuuden tekninen turvallisuus
- Teollisuusautomaatio
- Teollisuushankkeiden rakennesuunnittelu
- Tutkimus- ja tuotekehityspalvelut
- Ympäristövaikutusten arviointi
- Korjaussuunnittelu
-
Infrasuunnittelu
- Infran ylläpitopalvelut
- Katusuunnittelu
- Liikennesuunnittelu
- Maankäytön suunnittelu
- Maisemasuunnittelu
- Muut infraympäristön rakenteet
- Ratasuunnittelu
- Satamien, vesirakenteiden ja tuulivoimapuistojen suunnittelu
- Siltojen ja taitorakenteiden suunnittelu
- Tiesuunnittelu
- Valaistussuunnittelu
- Ympäristövaikutusten arviointi
- Pohjarakentamisen suunnittelu
-
Kalliosuunnittelu ja maanalaiset tilat
- Kalliorakennussuunnittelu
- Kalliorakenteiden korjaussuunnittelu
- Kalliorakenteiden tarkastukset ja kuntoarviot
- Maanalaisten tilojen hankekehitys
- Maanalaisten tilojen korjaussuunnittelu ja käyttötarkoituksen muutokset
- Maanalaisten tilojen rakennesuunnittelu
- Maanalaisten tilojen pää- ja arkkitehtisuunnittelu
- Talotekninen suunnittelu
- Energiasuunnittelu
- Akustiikka ja melu
- Laskenta- ja elinkaaripalvelut
-
Vähähiilinen rakentaminen ja kiertotalous
- Energiakonsultointi
- EPD-ympäristöseloste
- Hiilijalanjälkikonsultointi
- Hiilijalanjälkilaskenta
- Hiilineutraali aluerakentaminen
- Kiertotalouskonsultointi
- Purkujätteen hyväksyntä ja kelpoisuus
- Purkukartoitus
- Rakennusmateriaalien hiilijalanjäljen optimointi
- Uusiomaarakentaminen
- Vähähiilinen rakennuttaminen
- Ympäristöpalvelut
- Tutkimukset ja mittaukset
- Muut asiantuntijapalvelut
- Referenssit
- Asiantuntija-artikkelit
- Uutiset
- Yritys
- Yhteystiedot
- Pyydä tarjous
- Koti
- Uutiset
- Vuoden 2022 puupalkinto lentoaseman aulan alakatolle – keveys ja paino haastoivat elementti- ja rakennesuunnittelua
Vuoden 2022 puupalkinto lentoaseman aulan alakatolle – keveys ja paino haastoivat elementti- ja rakennesuunnittelua
Vuoden 2022 Puupalkinnolla palkittu Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalilaajennuksen sisäänkäyntikatos ja lähtöaulan puinen alakatto on suunnittelultaan ja toteutukseltaan ainutlaatuinen. Saapuvien ja lähtevien matkustajien silmiä hivelevässä kattorakenteessa yhdistyy keveydellä leikittelevä arkkitehtuurinen visio, moderni puusepäntaito sekä vaativa rakennesuunnittelu.
Yli 7 000 neliön laajuinen, suomalaista kuusta oleva alakatto aaltoilee lentoaseman sisäänkäyntirakennuksen aulassa ja jatkuu ulkona näyttävänä katoksena. Terminaalilaajennuksen pääsuunnittelijan Arkkitehtitoimisto ALA:n vision toteuttaminen edellytti taitavaa puusepäntaitoa ja rakenneteknistä suunnitteluosaamista.
Raision Puuseppien valmistamat puuelementit ovat ristiinliimattua monikerrospuulevyä (CLT), joita tukee piiloon jäävä mäntyinen, teräsrakenteisiin kiinnitetty alakattorunko. Elementtejä on katossa yhteensä 461. Kaikkiaan puuosia mallinnettiin ja valmistettiin yli 10 000.
Yli kuuden metrin pituiset ja reilun kolmen metrin levyiset peruselementit painavat kukin lähes tuhat kiloa.
– Massiivisen, upeasti aaltoilevan puualakaton virheetön toteutus vaati äärimmäistä mittatarkkuutta ja materiaalin tuntemista. Puuelementit roikkuvat vetotangolla neljästä pisteestä, ja jokainen niistä on geometrialtaan erilainen. Elementtien asento muuttuu katon aaltoillessa ja kattoikkunan valoaukon reunoilla on pystysuoria pintoja, joten jäykkyyteen ja kiinnityksiin piti paneutua erittäin huolellisesti, yksikönjohtaja Jukka Oja-Lipasti A-Insinööreistä kertoo. A-Insinöörit vastasi Raision Puuseppien kumppanina rakenne- ja tuoteosasuunnittelusta.
Alakaton elementtien väliin jää vain hyvin pieni, tasaleveä rako. Toleranssit olivat tiukat: kolme millimetriä yksittäisellä elementillä ja 25 millimetriä katon koko pituudella.
”Tällaista kattoa ei ole ikinä ennen kukaan tehnyt”
Puualakatto jatkuu sisätiloista ulos näyttäväksi ulkolipaksi, joka lepää teräsrakenteen päällä. Koska puu elää kosteuden mukaan, rakenteellisen kestävyyden lisäksi myös kosteusteknisiin ominaisuuksiin kiinnitettiin rakennesuunnittelussa erityistä huomiota.
– Ulkona olevien kattorakenteiden kohdalla kosteusvaihtelun lisäksi suunnitelmiin piti sovittaa pitkän ulokerakenteen taipumat ja teräsrunkorakenteiden sijainnit ja mitat. Hyvällä yhteistyöllä, tarkemittauksilla ja tarkkaakin tarkemmalla mallinnuksella pääsimme loistavaan lopputulokseen. Tällaista kattoa ei ole ikinä ennen kukaan tehnyt, tässä mittakaavassa, näin isona ja yhtä pienillä toleransseilla, Oja-Lipasti kiittää.
Tuhatkiloiset puuelementit suunniteltiin 3D-mallintaen, jotta alakaton geometria saatiin toteutettua millilleen suunnitelmien mukaisesti. Tietomallinnuksesta vastasi Raision Puusepät.
Puuinfon Puupalkinto jaetaan vuosittain kohteelle, joka edustaa korkealaatuista, suomalaista puuarkkitehtuuria tai jossa puuta on käytetty rakennustekniikkaa edistävällä tavalla. Vuoden 2022 Puupalkinnon voittaja julkistettiin Puupäivässä Helsingin Messukeskuksessa 3.11.
Joulukuussa 2021 avautuneen terminaalin laajennus- ja muutoshanke toteutettiin allianssilla, johon kuuluivat Finavia, SRV, Arkkitehtitoimisto ALA, Arkkitehtitoimisto HKP ja Ramboll Finland.
Lisätietoja:
Jukka Oja-Lipasti, rakennesuunnittelun yksikönjohtaja, A-Insinöörit
Puh. 040 0609 365
jukka.oja-lipasti@ains.fi
"Massiivisen, upeasti aaltoilevan puualakaton virheetön toteutus vaati äärimmäistä mittatarkkuutta ja materiaalin tuntemista."
Jukka Oja-Lipasti
yksikönjohtaja
A-Insinöörit
TERMINAALIN PUUALAKATTO
- Rakennuttaja: Finavia
- Valmistumisvuosi: 2021
- Arkkitehtisuunnittelu: Arkkitehtitoimisto ALA
- Puuosien toimittaja: Raision Puusepät (puualakaton ja lähtöselvitystiskin toteutus)
- Puualakaton rakennesuunnittelu: A-Insinöörit
- Pääurakoitsija: SRV Rakennus
Muut suunnittelijat ja asiantuntijat: Tekninen suunnittelu: Ramboll Finland