-
Palvelut
- Hankekehitys ja kaupunkikehitys
-
Projektinjohto ja rakennuttaminen
- Hankesuunnittelu
- Hankintakonsultointi
- Hankkeen johtaminen ja rakennuttaminen
- Kosteudenhallinta
- Käyttöönottopalvelut
- Projektinjohtopalvelut
- Rakentamisen riskienhallinta
- Rakentamisen valvonta
- Talotekniikan asiantuntijapalvelut
- Turvallissuuskoordinointi
- Toteutusmuotokonsultointi
- Vuokralaiskoordinointi
- Prodect.com
- Arkkitehtisuunnittelu
-
Rakennesuunnittelu
- Rakennesuunnittelu
- Puurakennesuunnittelu
- Asuin- ja hybridirakennusten rakennesuunnittelu
- Hotellien ja majoitustilojen rakennesuunnittelu
- Koulujen, oppilaitosten ja päiväkotien rakennesuunnittelu
- Kulttuuritilojen rakennesuunnittelu
- Liike- ja toimitilojen rakennesuunnittelu
- Palotekninen suunnittelu
- Pysäköintitilojen ja terminaalien rakennesuunnittelu
- Sairaaloiden ja terveydenhuollon tilojen rakennesuunnittelu
- Tekninen laskenta (FEM ja CFD)
- Teollisuushankkeiden rakennesuunnittelu
- Tutkimus- ja tuotekehityspalvelut
- Urheilu- ja vapaa-ajan tilojen rakennesuunnittelu
-
Teollisuuden suunnittelu
- Energiahuolto
- Energiakatselmukset
- Energia- ja LVIS-mittaukset
- Hankkeen johtaminen ja rakennuttaminen
- Kylmätekninen suunnittelu
- Palotekninen suunnittelu
- Prosessisuunnittelu
- Puhdastilasuunnittelu
- Päästömittaukset
- Sähkösuunnittelu
- Tekninen laskenta (FEM ja CFD)
- Teollisuuden LVI-suunnittelu
- Teollisuuden tekninen turvallisuus
- Teollisuusautomaatio
- Teollisuushankkeiden rakennesuunnittelu
- Tutkimus- ja tuotekehityspalvelut
- Ympäristövaikutusten arviointi
- Korjaussuunnittelu
-
Infrasuunnittelu
- Infran ylläpitopalvelut
- Katusuunnittelu
- Liikennesuunnittelu
- Maankäytön suunnittelu
- Maisemasuunnittelu
- Muut infraympäristön rakenteet
- Ratasuunnittelu
- Satamien, vesirakenteiden ja tuulivoimapuistojen suunnittelu
- Siltojen ja taitorakenteiden suunnittelu
- Tiesuunnittelu
- Valaistussuunnittelu
- Ympäristövaikutusten arviointi
- Pohjarakentamisen suunnittelu
-
Kalliosuunnittelu ja maanalaiset tilat
- Kalliorakennussuunnittelu
- Kalliorakenteiden korjaussuunnittelu
- Kalliorakenteiden tarkastukset ja kuntoarviot
- Maanalaisten tilojen hankekehitys
- Maanalaisten tilojen korjaussuunnittelu ja käyttötarkoituksen muutokset
- Maanalaisten tilojen rakennesuunnittelu
- Maanalaisten tilojen pää- ja arkkitehtisuunnittelu
- Talotekninen suunnittelu
- Energiasuunnittelu
- Akustiikka ja melu
- Laskenta- ja elinkaaripalvelut
-
Vähähiilinen rakentaminen ja kiertotalous
- Energiakonsultointi
- EPD-ympäristöseloste
- Hiilijalanjälkikonsultointi
- Hiilijalanjälkilaskenta
- Hiilineutraali aluerakentaminen
- Kiertotalouskonsultointi
- Purkujätteen hyväksyntä ja kelpoisuus
- Purkukartoitus
- Rakennusmateriaalien hiilijalanjäljen optimointi
- Uusiomaarakentaminen
- Vähähiilinen rakennuttaminen
- Ympäristöpalvelut
- Tutkimukset ja mittaukset
- Muut asiantuntijapalvelut
- Referenssit
- Asiantuntija-artikkelit
- Uutiset
- Yritys
- Yhteystiedot
- Pyydä tarjous
Suunnittelijat valmistautuvat Tallinnan tunnelin seuraavaan suunnitteluvaiheeseen
A-Insinöörit ja Pöyry valmistelevat Tallinnan rautatietunnelin yleissuunnittelun käynnistämistä Finest Bay Area Development Oy:n kumppaneina. Alustavan arvion mukaan tunnelin suunnittelun parissa työskentelee loppuvuodesta 2019 satoja ihmisiä.
Finest Bay Area Development Oy suunnittelee maailman pisimmän rautatietunnelin rakentamista Suomen ja Viron välille. Hankkeen teknisestä esisuunnittelusta ovat vastanneet A-Insinöörit ja Pöyry.
Nyt konsortio valmistelee suunnitteluorganisaatiota ja -menetelmiä megaluokan projektin seuraavan suunnitteluvaiheen käynnistämistä varten.
– Olemme yhdessä arvioineet, että vuoden lopussa tunnelin suunnittelussa työskentelee satoja suunnitteluinsinöörejä, tutkijoita ja sovelluskehittäjiä, hankekehitysjohtaja Timo Saanio A-Insinööreistä sanoo.
Suunnittelutiimin kokoonpano riippuu projektin edistymisestä ja lupa- ja kaavakäsittelyn etenemisestä. Valmisteltavaan suunnitteluvaiheeseen kuuluvat käytännössä mm. kallioperätutkimusten tekeminen sekä yksityiskohtaisempi tunnelin suunnittelutyö.
Tämänhetkisissä luonnoksissa 100 kilometrin tunneli olisi kaksiosainen ja sen kulkisi syvimmillään 200 metriä merenpinnan alapuolella. Asemia reitille olisi tulossa eri vaihtoehdoista riippuen neljästä kuuteen.
Ennakkoluuloton hanke kooltaan ja muodoltaan
– Kyseessä on ennen näkemättömän merkittävä hanke, jossa suomalaista insinööritaitoa päästään hyödyntämään ja esittelemään laajasti. Projektissa tullaan kehittämään ennakkoluulottomasti uusia, yhteistoiminnallisia ja digitaalisuuteen perustuvia infrarakentamisen toimintatapoja, kertoo infrasuunnittelun johtaja Mikko Inkala Pöyryltä.
Finest Bay Area -hankkeen tekninen esisuunnittelu aloitettiin toukokuussa 2018 yhdessä ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) valmistelun kanssa. Hankkeen YVA-ohjelma toimitettiin Suomen viranomaisille tammikuussa 2019. YVA-prosessissa tullaan hyödyntämään uusia tapoja kerätä palautetta kansalaisilta, mm. älypuhelinsovelluksen kautta.
A-Insinöörit ja Pöyry ovat maanalaisen rakentamisen ja megaluokan infrasuunnitteluhankkeiden erikoisosaajia.
Lisätietoja:
Timo Saanio, hankekehitysjohtaja, A-Insinöörit
puh. 040 506 5671
timo.saanio@ains.fi
Mikko Inkala, infrasuunnittelun johtaja, Pöyry
puh. 040 716 9133
mikko.inkala@poyry.com
Finest Bay Area -hankkeen verkkosivut
Kuvassa Pöyryn infrasuunnittelun johtaja Mikko Inkala, A-Insinöörien hankekehitysjohtaja Timo Saanio, Pöyryn suunnittelupäällikkö Kari Fagerholm, A-Insinöörien toimitusjohtaja Jyrki Keinänen