-
Palvelut
- Hankekehitys ja kaupunkikehitys
-
Projektinjohto ja rakennuttaminen
- Hankesuunnittelu
- Hankintakonsultointi
- Hankkeen johtaminen ja rakennuttaminen
- Kosteudenhallinta
- Käyttöönottopalvelut
- Projektinjohtopalvelut
- Rakentamisen riskienhallinta
- Rakentamisen valvonta
- Talotekniikan asiantuntijapalvelut
- Turvallissuuskoordinointi
- Toteutusmuotokonsultointi
- Vuokralaiskoordinointi
- Prodect.com
- Arkkitehtisuunnittelu
-
Rakennesuunnittelu
- Rakennesuunnittelu
- Puurakennesuunnittelu
- Asuin- ja hybridirakennusten rakennesuunnittelu
- Hotellien ja majoitustilojen rakennesuunnittelu
- Koulujen, oppilaitosten ja päiväkotien rakennesuunnittelu
- Kulttuuritilojen rakennesuunnittelu
- Liike- ja toimitilojen rakennesuunnittelu
- Palotekninen suunnittelu
- Pysäköintitilojen ja terminaalien rakennesuunnittelu
- Sairaaloiden ja terveydenhuollon tilojen rakennesuunnittelu
- Tekninen laskenta (FEM ja CFD)
- Teollisuushankkeiden rakennesuunnittelu
- Tutkimus- ja tuotekehityspalvelut
- Urheilu- ja vapaa-ajan tilojen rakennesuunnittelu
-
Teollisuuden suunnittelu
- Energiahuolto
- Energiakatselmukset
- Energia- ja LVIS-mittaukset
- Hankkeen johtaminen ja rakennuttaminen
- Kylmätekninen suunnittelu
- Palotekninen suunnittelu
- Prosessisuunnittelu
- Puhdastilasuunnittelu
- Päästömittaukset
- Sähkösuunnittelu
- Tekninen laskenta (FEM ja CFD)
- Teollisuuden LVI-suunnittelu
- Teollisuuden tekninen turvallisuus
- Teollisuusautomaatio
- Teollisuushankkeiden rakennesuunnittelu
- Tutkimus- ja tuotekehityspalvelut
- Ympäristövaikutusten arviointi
- Korjaussuunnittelu
-
Infrasuunnittelu
- Infran ylläpitopalvelut
- Katusuunnittelu
- Liikennesuunnittelu
- Maankäytön suunnittelu
- Maisemasuunnittelu
- Muut infraympäristön rakenteet
- Ratasuunnittelu
- Satamien, vesirakenteiden ja tuulivoimapuistojen suunnittelu
- Siltojen ja taitorakenteiden suunnittelu
- Tiesuunnittelu
- Valaistussuunnittelu
- Ympäristövaikutusten arviointi
- Pohjarakentamisen suunnittelu
-
Kalliosuunnittelu ja maanalaiset tilat
- Kalliorakennussuunnittelu
- Kalliorakenteiden korjaussuunnittelu
- Kalliorakenteiden tarkastukset ja kuntoarviot
- Maanalaisten tilojen hankekehitys
- Maanalaisten tilojen korjaussuunnittelu ja käyttötarkoituksen muutokset
- Maanalaisten tilojen rakennesuunnittelu
- Maanalaisten tilojen pää- ja arkkitehtisuunnittelu
- Talotekninen suunnittelu
- Energiasuunnittelu
- Akustiikka ja melu
- Laskenta- ja elinkaaripalvelut
-
Vähähiilinen rakentaminen ja kiertotalous
- Energiakonsultointi
- EPD-ympäristöseloste
- Hiilijalanjälkikonsultointi
- Hiilijalanjälkilaskenta
- Hiilineutraali aluerakentaminen
- Kiertotalouskonsultointi
- Purkujätteen hyväksyntä ja kelpoisuus
- Purkukartoitus
- Rakennusmateriaalien hiilijalanjäljen optimointi
- Uusiomaarakentaminen
- Vähähiilinen rakennuttaminen
- Ympäristöpalvelut
- Tutkimukset ja mittaukset
- Muut asiantuntijapalvelut
- Referenssit
- Asiantuntija-artikkelit
- Uutiset
- Yritys
- Yhteystiedot
- Pyydä tarjous
- Koti
- Uutiset
- Uniikki puukatto ja Kehäradan kalliokuilu haastoivat rakennesuunnittelijat Helsinki-Vantaalla
Uniikki puukatto ja Kehäradan kalliokuilu haastoivat rakennesuunnittelijat Helsinki-Vantaan lentoasemalla
Helsinki-Vantaan lentoaseman muutos- ja laajennushankkeessa terminaali 2 laajenee kasvavien matkustajamäärien tarpeisiin. Matkustajia palvelevat myös uusi sujuvampi liikenneyhteys Kehäradalta terminaaliin ja pysäköintihalli. A-Insinöörit vastasi hankkeen kalliorakennesuunnittelusta ja toimi lisäksi puualakattotoimittajan tuoteosasuunnittelijana.
Entistä sujuvampi kulkuyhteys Kehäradalta Helsinki-Vantaan terminaali 2:een edellytti kalliorakennustöitä jatkuvasti liikennöivän Kehäradan ja toiminnassa olevan lentoaseman välittömässä läheisyydessä. A-Insinöörit vastasi yhteensä 35 000 kuutiometrin louhintatöiden ja kalliorakenteiden suunnittelusta.
– Tilaratkaisuista johtuen kalliokuilun louhintatyöt tehtiin poikkeuksellisesti ylhäältä alaspäin. Yli 30-metrisen kuilun louhinnan jälkeen puhkaistiin tunneliyhteys Kehäradalle lentoaseman asemahalliin ja rakennettiin silta koko ajan käytössä olleen raiteen yli, kertoo A-Insinöörien geo- ja kalliotekniikkayksikön projektipäällikkö Heikki Saarikivi.
– Kalliokuilussa on liukkaita ja kaivantoon viettäviä haarniskapintoja, joiden on kestettävä suuria rakennuskuormia. Nämäkin haasteet ratkaistiin ammattitaitoisella kalliolujitusten suunnittelulla ja allianssiyhteistyöllä.
Uniikki puukatto kotimaisesta kuusesta
Terminaali 2:n lähtöaulaan on asennettu puualakatto, joka jatkuu aaltoilevana lippana terminaalin ulkopuolelle. A-Insinöörit toimivat puualakattotoimittajan tuoteosasuunnittelijana yhteistyössä päärakennesuunnittelusta vastanneen Ramboll Finlandin kanssa.
– Arkkitehdit ovat vuosikymmeniä pyrkineet ilmaisemaan lentoasemahallien katoilla keveyttä ja lentämistä. Terminaali 2:n uuden lähtöaulan katto leikittelee keveyden lisäksi poikkeuksellisesti myös raskauden vaikutelmalla. Katon alapinta on suomalaista kuusta ja sen aaltoileva muoto rakentuu tasaisista, kaareviin muotoihin leikatuista puulevyistä, joiden reunat muistuttavat karttojen korkeuskäyriä, kertoo hankkeen pääsuunnittelijana toiminut Juho Grönholm Arkkitehtitoimisto ALAsta.
Tuhatkiloiset puuelementit suunniteltiin 3D-mallintaen
Puualakatto kattaa 6 800 neliömetrin kokoisen alueen ja sen massiivipuuelementit ovat ristiinliimattua suomalaista kuusta. Alakaton suunnittelusta vastasi terminaalilaajennuksen pää- ja arkkitehtisuunnittelija Arkkitehtitoimisto ALA Oy. Elementit suunnitteli ja toimitti Raision Puusepät Oy.
– Elementtien alapinnan muoto ja puun leveys vaihtelevat aaltomaisesti eri kohdissa kattoa, ja sprinkleriputket suuttimineen lävistävät paikoin elementtien rungot. Jotta elementit istuvat paikoilleen, jatkuvat siististi vierekkäin ja sopivat yhteen lasiseinien liitosten ja Rambollin suunnittelemien teräsrakenteiden kanssa, ne suunniteltiin millimetrin tarkkuudella 3D-mallintaen, kertoo A-Insinöörien rakennesuunnittelun yksikönjohtaja Jukka Oja-Lipasti.
Puumateriaalin sääkestävyyden ja lämpölaajenemisen lisäksi rakennesuunnittelussa kiinnitettiin erityishuomiota elementtien turvallisuuteen. Yli kuuden metrin pituiset ja reilun kolmen metrin levyiset peruselementit painavat kukin lähes tuhat kiloa. On myös elementti, jonka paino on jopa kaksi tonnia. Jokainen elementti on roikotettu vetotangolla neljästä pisteestä.
– Elementin joka nostopisteessä oli automaattinen sähkövinssi, jollaisia ei ole aiemmin käytetty Suomessa. Jotta eri muotoiset palaset sopivat keskenään yhteen, elementit nostettiin paikalleen ja korkeusasemalleen niiden lopullisessa asennossaan.
Lentoaseman historian mittavin hanke
T2:n muutos- ja laajennustyöt ovat yksi osa Finavian yli miljardin euron kehityshankekokonaisuutta Helsinki-Vantaalla. Kehitysohjelma käynnistyi vuonna 2014 ja valmistuu kokonaisuudessaan vuonna 2023.
Allianssimallilla toteutettavan T2:n laajennus- ja muutoshankkeen työmaalla on työskennellyt noin 400 rakennusalan ammattilaista, ja suunnittelijoita hankkeessa on mukana lähes 200. T2-allianssiin kuuluvat Finavia Oyj, SRV Rakennus, Arkkitehtitoimisto ALA Oy, Arkkitehtitoimisto HKP Oy ja Ramboll Finland. ALA on vastannut terminaali 2:n laajennuksen eli uuden lähtevien ja saapuvien rakennuksen pää- ja arkkitehtisuunnittelusta. HKP on puolestaan toiminut pää- ja arkkitehtisuunnittelijana Kehäradan uudessa yhteydessä, uudessa pysäköintilaitos P2:ssa sekä terminaalin vanhan osan vielä keskeneräisissä muutostöissä.
Lisätietoja:
Jukka Oja-Lipasti, rakennesuunnittelun yksikönjohtaja, A-Insinöörit
Puh. 040 0609 365
jukka.oja-lipasti@ains.fi
Heikki Saarikivi, kalliorakennesuunnittelun projektipäällikkö, A-Insinöörit
Puh. 0400 412 924
heikki.saarikivi@ains.fi
Kuva: Finavia
"Kalliokuilujen vaikeiden haarniskapintojen on kestettävä suuria rakennuskuormia. Nämäkin haasteet ratkaistiin ammattitaitoisella kalliolujitusten suunnittelulla ja yhteistyöllä."
Heikki Saarikivi
projektipäällikkö
A-Insinöörit
TERMINAALI 2:N PUUALAKATTO
1-2 tuhatta kiloa painavia puuelementtejä.
Puuelementtien pituus 6 metriä, leveys 3 metriä.
Puualakaton laajuus 6 800 neliömetriä.