-
Palvelut
- Hankekehitys ja kaupunkikehitys
-
Projektinjohto ja rakennuttaminen
- Hankesuunnittelu
- Hankintakonsultointi
- Hankkeen johtaminen ja rakennuttaminen
- Kosteudenhallinta
- Käyttöönottopalvelut
- Projektinjohtopalvelut
- Rakentamisen riskienhallinta
- Rakentamisen valvonta
- Talotekniikan asiantuntijapalvelut
- Turvallissuuskoordinointi
- Toteutusmuotokonsultointi
- Vuokralaiskoordinointi
- Prodect.com
- Arkkitehtisuunnittelu
-
Rakennesuunnittelu
- Rakennesuunnittelu
- Puurakennesuunnittelu
- Asuin- ja hybridirakennusten rakennesuunnittelu
- Hotellien ja majoitustilojen rakennesuunnittelu
- Koulujen, oppilaitosten ja päiväkotien rakennesuunnittelu
- Kulttuuritilojen rakennesuunnittelu
- Liike- ja toimitilojen rakennesuunnittelu
- Palotekninen suunnittelu
- Pysäköintitilojen ja terminaalien rakennesuunnittelu
- Sairaaloiden ja terveydenhuollon tilojen rakennesuunnittelu
- Tekninen laskenta (FEM ja CFD)
- Teollisuushankkeiden rakennesuunnittelu
- Tutkimus- ja tuotekehityspalvelut
- Urheilu- ja vapaa-ajan tilojen rakennesuunnittelu
-
Teollisuuden suunnittelu
- Energiahuolto
- Energiakatselmukset
- Energia- ja LVIS-mittaukset
- Hankkeen johtaminen ja rakennuttaminen
- Kylmätekninen suunnittelu
- Palotekninen suunnittelu
- Prosessisuunnittelu
- Puhdastilasuunnittelu
- Päästömittaukset
- Sähkösuunnittelu
- Tekninen laskenta (FEM ja CFD)
- Teollisuuden LVI-suunnittelu
- Teollisuuden tekninen turvallisuus
- Teollisuusautomaatio
- Teollisuushankkeiden rakennesuunnittelu
- Tutkimus- ja tuotekehityspalvelut
- Ympäristövaikutusten arviointi
- Korjaussuunnittelu
-
Infrasuunnittelu
- Infran ylläpitopalvelut
- Katusuunnittelu
- Liikennesuunnittelu
- Maankäytön suunnittelu
- Maisemasuunnittelu
- Muut infraympäristön rakenteet
- Ratasuunnittelu
- Satamien, vesirakenteiden ja tuulivoimapuistojen suunnittelu
- Siltojen ja taitorakenteiden suunnittelu
- Tiesuunnittelu
- Valaistussuunnittelu
- Ympäristövaikutusten arviointi
- Pohjarakentamisen suunnittelu
-
Kalliosuunnittelu ja maanalaiset tilat
- Kalliorakennussuunnittelu
- Kalliorakenteiden korjaussuunnittelu
- Kalliorakenteiden tarkastukset ja kuntoarviot
- Maanalaisten tilojen hankekehitys
- Maanalaisten tilojen korjaussuunnittelu ja käyttötarkoituksen muutokset
- Maanalaisten tilojen rakennesuunnittelu
- Maanalaisten tilojen pää- ja arkkitehtisuunnittelu
- Talotekninen suunnittelu
- Energiasuunnittelu
- Akustiikka ja melu
- Laskenta- ja elinkaaripalvelut
-
Vähähiilinen rakentaminen ja kiertotalous
- Energiakonsultointi
- EPD-ympäristöseloste
- Hiilijalanjälkikonsultointi
- Hiilijalanjälkilaskenta
- Hiilineutraali aluerakentaminen
- Kiertotalouskonsultointi
- Purkujätteen hyväksyntä ja kelpoisuus
- Purkukartoitus
- Rakennusmateriaalien hiilijalanjäljen optimointi
- Uusiomaarakentaminen
- Vähähiilinen rakennuttaminen
- Ympäristöpalvelut
- Tutkimukset ja mittaukset
- Muut asiantuntijapalvelut
- Referenssit
- Asiantuntija-artikkelit
- Uutiset
- Yritys
- Yhteystiedot
- Pyydä tarjous
Nelostie sujuvammaksi – Kirri-Tikkakoski -moottoritien suunnittelu käynnistyi
Destia on valinnut A-Insinöörit väyläsuunnittelijaksi yhteen Suomen suurimmista käynnissä olevista tiehankkeista. Uusi moottoritie valtatiellä 4 parantaa Suomen teollisuuden valtaväylää ja Keski-Suomen liikenneyhteyksiä merkittävästi.
Väylän käynnistämän tiehankkeen tavoitteena on parantaa valtatietä 4 Jyväskylän pohjoispuolella välillä Kirri-Tikkakoski ja Vehniä. Väylä ja Destia allekirjoittivat sopimuksen hankkeen toteutusvaiheesta maaliskuussa. A-Insinöörit vastaa Destian kumppanina väyläsuunnittelusta ja väylien geotekniikasta.
– Hanke on tärkeä nelostien sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta, ja merkittävä myös Jyväskylän kaupunkirakenteelle. Tieosuus on Suomen vilkkaimmin liikennöityjä kaksikaistaisia teitä ja esimerkki siitä, että suuria liikennemääriä on pääkaupunkiseudun ulkopuolellakin, sanoo yksikönjohtaja Markus Ventola A-Insinööreistä.
– A-Insinöörit on erittäin kokenut ja luotettava suunnittelukumppani väylien toteutuksessa. Yhtiöllä oli myös kykyä vastata kiireelliseen aikatauluun, ja vankkaa digitaalista tiesuunnitteluosaamista. Tietomallinnuksella on iso rooli Destian työmailla, projektipäällikkö Ilkka Kaarakainen Destiasta sanoo.
25 kilometriä uutta väylää pyöräilijöille ja jalankulkijoille
A-Insinöörien pääsuunnittelija työskentelee useamman päivän viikossa projektitoimistossa paikan päällä.
– Suunnittelijan ja rakentajan välinen yhteistyö on tiivistä ja jatkuvaa. Tampereen Rantatunneli osoitti, että välitön vuorovaikutus edistää sujuvaa ja tehokasta hankkeen toteutusta, Markus Ventola sanoo.
Rinnakkaisväylä avataan liikenteelle loppukesällä 2020. Sen yhteyteen valmistuu vuoteen 2023 mennessä suurin osa uusista kevyen liikenteen väylistä. Niitä rakennetaan valtatien varteen 25 kilometriä työmatkapyöräilyä, koulumatkoja ja liikuntaa varten.
Vt4 avataan liikenteelle syksyllä 2022. Viimeistelytyöt valmistuvat vuonna 2023. Väylähankkeen kustannusarvio on 139 miljoonaa euroa. 17,5 kilometriä pitkän moottoritien lisäksi siihen kuuluu kuusi eritasoliittymää ja 29 siltaa.
Lisätietoja:
Markus Ventola, yksikönjohtaja, tie- ja katu- ja aluesuunnittelu, A-Insinöörit
puh. 040 669 2454
markus.ventola@ains.fi
Ilkka Kaarakainen, projektipäällikkö, Destia
puh. 040 524 7319
ilkka.kaarakainen@destia.fi
Kuva: (c) Väylä