Rokkiporkkana 1920
Uutiset

Jätkäsaaren Rokkiporkkana valittiin Vuoden sillaksi 2023 

Helsingin Jätkäsaaren veistoksellinen Välimerenkadun silta on palkittu korkealuokkaisesta siltasuunnittelusta ja -rakentamisesta. Urbaanin kaupunginosan tunnukseksi muodostunut, Rokkiporkkanaksi nimetty silta yhdistää kaupunginosan puistot ja tarjoaa turvallisen baanan kävelijöille ja pyöräilijöille merenrantaan. A-Insinöörit toimi sillan teknisenä suunnittelijana. 

Vuoden silta 2023 -tunnustuksen myöntänyt, rakennetun ympäristön asiantuntijoita edustavan RIL ry:n tuomaristo kiitti Helsingin Välimerenkadun ylittävän sillan harkittua ja laadukasta suunnittelua, ja sillan roolia kaupunginosan ja kaupunkikuvan kehittämisessä.

Helsingin kaupungin tilaaman sillan siltasuunnittelusta on vastannut A-Insinöörien Oulun siltayksikkö Ponvia, ja arkkitehtisuunnittelusta VSU maisema-arkkitehdit.

Näkyvällä paikalla Jätkäsaaressa sijaitseva, tavanomaista leveämpi kevyen liikenteen silta yhdistää Hyväntoivonpuiston ja Selkämerenpuiston. Rokkiporkkanaksi kutsutusta oranssista sillasta on muodostunut Jätkäsaarta identifioiva maamerkki, ja tunnus urbaanille kaupunkiasumiselle yleisemminkin.

– Hyväntoivonpuistolla on iso merkitys asumisviihtyvyydelle, eikä siltaakaan ole rakennettu vain läpikulkua varten. Jo ihan alkuvaiheessa siltaan haluttiin jokin mielenkiintoinen juju. Orgaaninen, moniulotteinen muoto teki suunnittelusta vaativan. Lähes jokainen teräsrakenteen kulma on uniikki ja mitoitettiin nurkka kerrallaan, siltasuunnittelija, yksikönjohtaja Tuomo Järvenpää Ponviasta kertoo.

VSU Hyväntoivonpuisto © Hannu Rytky 34 1920Rokkiporkkana-sillan arkkitehtuuri liittyy Hyväntoivonpuiston suunnittelun lähtökohtana olevaan tarinaan puiston alla asuvasta otuksesta, örkistä. Kuva: Hannu Rytky

Betonikantinen teräsristikkosilta on 44 metriä pitkä ja sen leveys vaihtelee. Moniulotteisen geometrian takia rakenteista ei laadittu perinteisiä piirustuksia vaan silta sekä sen erityislaatuiset, maatukirakenteina toimivat taidetukimuurit suunniteltiin täysin digitaalisesti eli tietomallintamalla. Sillan rakennetekninen mitoitus tehtiin 3D-FEM rakennemallien avulla.

– Kävelysilta on kuin örkin oranssia selkärankaa, joka paljastuu maanpinnan alta. Haimme ilmeeseen myös alueen historiaan liittyvää, merikonttien ja satamanostureiden värimaailmaa ja estetiikkaa, kertoo sillan arkkitehti ja Hyväntoivonpuiston toinen pääsuunnittelija Outi Palosaari VSU maisema-arkkitehdeista.

Helsinki_Hyväntoivonpuisto rokkiporkkana yöllä 1920Rokkiporkkana valaisee ympäristöään myös pimeään aikaan.

Vuonna 2018 avatun Välimerenkadun sillan ylärakenteiden led-valonauhat valaisevat siltakannen ja valonheittimet tukimuurit, joten silta on näyttävä myös pimeän aikaan. Sillan valaistus- ja väyläsuunnittelusta vastasi A-Insinöörit, ja pääurakoitsijana toimi GRK Suomi. 

Palkittu Rokkiporkkana-silta saa loppuvuonna parin, kun sitä muistuttava Länsisatamakadun ylikulkusilta Hyväntoivonpuiston eteläpuolella avataan – saman työryhmän toteuttamana.

Lisätietoja:
Tuomo Järvenpää, yksikönjohtaja, A-Insinöörit
puh. 050 338 6540
tuomo.jarvenpaa@ains.fi

Outi Palosaari, toimitusjohtaja, arkkitehti, VSU maisema-arkkitehdit
puh. 040 718 8336
outi.palosaari@vsu.fi 

RILin uutinen 9.6.2023
 

"Lähes jokainen Rokkiporkkanan teräsrakenteen kulma on uniikki ja mitoitettiin nurkka kerrallaan."

Tuomo Järvenpää
siltasuunnittelu, yksikönjohtaja
A-Insinöörit

 

TILAA UUTISKIRJE