-
Palvelut
- Hankekehitys ja kaupunkikehitys
-
Projektinjohto ja rakennuttaminen
- Hankesuunnittelu
- Hankintakonsultointi
- Hankkeen johtaminen ja rakennuttaminen
- Kosteudenhallinta
- Käyttöönottopalvelut
- Projektinjohtopalvelut
- Rakentamisen riskienhallinta
- Rakentamisen valvonta
- Talotekniikan asiantuntijapalvelut
- Turvallissuuskoordinointi
- Toteutusmuotokonsultointi
- Vuokralaiskoordinointi
- Prodect.com
- Arkkitehtisuunnittelu
-
Rakennesuunnittelu
- Rakennesuunnittelu
- Puurakennesuunnittelu
- Asuin- ja hybridirakennusten rakennesuunnittelu
- Hotellien ja majoitustilojen rakennesuunnittelu
- Koulujen, oppilaitosten ja päiväkotien rakennesuunnittelu
- Kulttuuritilojen rakennesuunnittelu
- Liike- ja toimitilojen rakennesuunnittelu
- Palotekninen suunnittelu
- Pysäköintitilojen ja terminaalien rakennesuunnittelu
- Sairaaloiden ja terveydenhuollon tilojen rakennesuunnittelu
- Tekninen laskenta (FEM ja CFD)
- Teollisuushankkeiden rakennesuunnittelu
- Tutkimus- ja tuotekehityspalvelut
- Urheilu- ja vapaa-ajan tilojen rakennesuunnittelu
-
Teollisuuden suunnittelu
- Energiahuolto
- Energiakatselmukset
- Energia- ja LVIS-mittaukset
- Hankkeen johtaminen ja rakennuttaminen
- Kylmätekninen suunnittelu
- Palotekninen suunnittelu
- Prosessisuunnittelu
- Puhdastilasuunnittelu
- Päästömittaukset
- Sähkösuunnittelu
- Tekninen laskenta (FEM ja CFD)
- Teollisuuden LVI-suunnittelu
- Teollisuuden tekninen turvallisuus
- Teollisuusautomaatio
- Teollisuushankkeiden rakennesuunnittelu
- Tutkimus- ja tuotekehityspalvelut
- Ympäristövaikutusten arviointi
- Korjaussuunnittelu
-
Infrasuunnittelu
- Infran ylläpitopalvelut
- Katusuunnittelu
- Liikennesuunnittelu
- Maankäytön suunnittelu
- Maisemasuunnittelu
- Muut infraympäristön rakenteet
- Ratasuunnittelu
- Satamien, vesirakenteiden ja tuulivoimapuistojen suunnittelu
- Siltojen ja taitorakenteiden suunnittelu
- Tiesuunnittelu
- Valaistussuunnittelu
- Ympäristövaikutusten arviointi
- Pohjarakentamisen suunnittelu
-
Kalliosuunnittelu ja maanalaiset tilat
- Kalliorakennussuunnittelu
- Kalliorakenteiden korjaussuunnittelu
- Kalliorakenteiden tarkastukset ja kuntoarviot
- Maanalaisten tilojen hankekehitys
- Maanalaisten tilojen korjaussuunnittelu ja käyttötarkoituksen muutokset
- Maanalaisten tilojen rakennesuunnittelu
- Maanalaisten tilojen pää- ja arkkitehtisuunnittelu
- Talotekninen suunnittelu
- Energiasuunnittelu
- Akustiikka ja melu
- Laskenta- ja elinkaaripalvelut
-
Vähähiilinen rakentaminen ja kiertotalous
- Energiakonsultointi
- EPD-ympäristöseloste
- Hiilijalanjälkikonsultointi
- Hiilijalanjälkilaskenta
- Hiilineutraali aluerakentaminen
- Kiertotalouskonsultointi
- Purkujätteen hyväksyntä ja kelpoisuus
- Purkukartoitus
- Rakennusmateriaalien hiilijalanjäljen optimointi
- Uusiomaarakentaminen
- Vähähiilinen rakennuttaminen
- Ympäristöpalvelut
- Tutkimukset ja mittaukset
- Muut asiantuntijapalvelut
- Referenssit
- Asiantuntija-artikkelit
- Uutiset
- Yritys
- Yhteystiedot
- Pyydä tarjous
- Koti
- Uutiset
- Aurajoen uusi ratasilta avataan liikenteelle – A-Insinöörit suunnitteli kolmen erilaisen sillan kokonaisuuden
Aurajoen uusi ratasilta avataan liikenteelle – A-Insinöörit suunnitteli kolmen erilaisen sillan kokonaisuuden
Aurajoen ylittävä uusi kaksiraiteinen ratasilta, Nummen alikulkusilta sekä Raunistulan kevyen liikenteen uusi silta avataan liikenteelle Turussa. Ulkonäöltään siro ratasilta kannattelee raskasta raideliikennettä ja mahdollistaa junaliikenteen kasvattamisen Helsingin ja Turun välillä. A-Insinöörit vastasi siltojen rakentamissuunnittelusta.
Aurajoen moderni ratasilta ja sen jatkeeksi valmistunut Nummen alikulkusilta otetaan liikennekäyttöön 15. joulukuuta. Samalla kaksi vuotta kestänyt poikkeustila Turun rautatieasemalla päättyy, kun junat pääsevät taas kulkemaan Helsingistä Logomon päärautatieasemalle Kupittaan sijaan. Samalla avautuu myös suora yhteys Helsingin suunnasta Turun satamaan.
Aurajoen uusi ratasilta ja Nummen alikulkusilta ovat tärkeä osa Kupittaa–Turku-kaksoisratahanketta. A-Insinöörit vastasi Väyläviraston hankkeessa siltojen rakentamissuunnittelusta toteuttajan eli GRK:n kumppanina.
– Kaksoisraide ja uusi ratasilta parantavat junaliikenteen toimintavarmuutta Helsingin ja Turun välillä, sillä niiden myötä Turun päärautatieasema ei ole enää yhden raiteen varassa. Hanke mahdollistaa myös koko Rantaradan liikennöinnin kehittämisen pitkälle tulevaisuuteen, kun Kupittaa–Turku-rataosuuden kapasiteetti kasvaa, sanoo hankkeen projektipäällikkö Erkki Mäkelä Väylävirastosta.
Aurajoen ratasillan kokonaispituus on 170 metriä, ja se on tyypiltään jännitetty betoninen jatkuva palkkisilta. Alkuperäinen Aurajoen rautatiesilta otettiin käyttöön Turun Raunistulassa jo vuonna 1899, ja rakennettiin uudelleen vuonna 1954. Uuden sillan alta puretun vanhan ratasillan käyttökelpoisia kiskoja, ratapölkkyjä sekä graniittikiviverhoiluja hyödynnetään eri puolilla rataverkkoa.
Ratasillan jatkoksi valmistui satametrinen Nummen alikulkusilta. Betonisen laattasillan alta kulkee autoliikenne Aurajoen varrella molempiin suuntiin.
600 autokuormallista betonia ja lähes 800 tonnia terästä kannattelee raskaita junia
Aurajoen ratasillan rakentaminen oli suuri urakka, johon kului noin 5400 kuutiometriä eli 600 betoniautollista betonia ja lähes 800 tonnia terästä – eli lähes neljänsadan henkilöauton painon verran. Sillat toteutettiin ST-urakkana (suunnittele ja toteuta), joka sisälsi rakennustöiden lisäksi rakennussuunnittelun.
– Sillan tulee kantaa erittäin raskaita, jopa tuhansia tonneja painavia tavara- ja henkilöjunia. Teimme paljon kehitystyötä ja löysimme innovatiivisia rakenneratkaisuja siltarakenteisiin. Uuden sillan maatukien paikat sovitettiin vanhan sillan tukipaikkojen väliin. Välitukien paalumäärää saatiin rakenneratkaisuilla pienemmäksi ja välituista saatiin optimaalisen kokoiset ja silti sirot verrattuna vanhojen siltojen massiivisiin välitukiin, kertoo pääsuunnittelija Ville Raudasoja A-Insinööreistä.
Noin 25 metrin syvyyteen yltävien porapaalujen varaan perustettu ratasilta toteutettiin lopulta noin 50 metriä alkuperäisiä suunnitelmia lyhyempänä, mikä on järkevää kustannusten sekä tulevaisuuden huollon kannalta. Rakenneratkaisujen kehitystyössä sillan liikkeisiin reagoivat kiinteät laakerit siirrettiin maatuelle ja välituista laakerit poistettiin. Nyt välitukipilarirakenne liittyy monoliittisesti päällysrakenteeseen.
Kevyen liikenteen silta rakennettiin erillisenä uuden ratasillan läheisyyteen. Raunistulan 139 metriä pitkään ja kuusi metriä leveään kevyen liikenteen siltaan tulee valaistut erikoiskaiteet, jotka ovat A-Insinöörien valaistusuunnittelijoiden käsialaa.
Kävely- ja pyöräilyreitit ovat jo avautuneet Raunistulan sillalla. Kokonaisuudessaan silta valmistuu kevään 2025 aikana. Myös Aurajoen siltojen viimeistelytyöt jatkuvat vielä ja saattavat vaikuttaa liikennejärjestelyihin. Viimeistelytöissä tehdään mm. radan suoja-aitoja, rantaväylien kaiteita sekä viheralueiden istutusten täydentämistä. Viheralueiden viimeistelytyöt jatkuvat keväällä 2025.
Lisätietoja:
Erkki Mäkelä, projektipäällikkö, Väylävirasto
puh. 029 534 3822
erkki.makela@vayla.fi
Ville Raudasoja, projektipäällikkö, siltasuunnittelu A-Insinöörit
puh. 050 439 3007
ville.raudasoja@ains.fi
Kuva: Väylävirasto