Nummen alikulkusilta ja Raunistulan kevyenliikenteen silta, Turku

Nummen alikulkusilta ja Raunistulan kevyenliikenteen silta, Turku

Aurajoen ylittävä uusi kaksiraiteinen ratasilta, Nummen alikulkusilta sekä Raunistulan kevyen liikenteen uusi silta avataan liikenteelle Turussa. Ulkonäöltään siro ratasilta kannattelee raskasta raideliikennettä ja mahdollistaa junaliikenteen kasvattamisen Helsingin ja Turun välillä. A-Insinöörit vastasi siltojen rakentamissuunnittelusta.

Aurajoen uusi ratasilta ja Nummen alikulkusilta ovat tärkeä osa Kupittaa–Turku-kaksoisratahanketta. A-Insinöörit vastasi Väyläviraston hankkeessa siltojen rakentamissuunnittelusta toteuttajan eli GRK:n kumppanina.

Kaksoisraide ja uusi ratasilta parantavat junaliikenteen toimintavarmuutta Helsingin ja Turun välillä, sillä niiden myötä Turun päärautatieasema ei ole enää yhden raiteen varassa. Hanke mahdollistaa myös koko Rantaradan liikennöinnin kehittämisen pitkälle tulevaisuuteen, kun Kupittaa–Turku-rataosuuden kapasiteetti kasvaa.

Aurajoen ratasillan kokonaispituus on 170 metriä, ja se on tyypiltään jännitetty betoninen jatkuva palkkisilta. Alkuperäinen Aurajoen rautatiesilta otettiin käyttöön Turun Raunistulassa jo vuonna 1899, ja rakennettiin uudelleen vuonna 1954. Uuden sillan alta puretun vanhan ratasillan käyttökelpoisia kiskoja, ratapölkkyjä sekä graniittikiviverhoiluja hyödynnetään eri puolilla rataverkkoa.

Ratasillan jatkoksi valmistui satametrinen Nummen alikulkusilta. Betonisen laattasillan alta kulkee autoliikenne Aurajoen varrella molempiin suuntiin.

600 autokuormallista betonia ja lähes 800 tonnia terästä kannattelee raskaita junia
Aurajoen ratasillan rakentaminen oli suuri urakka, johon kului noin 5400 kuutiometriä eli 600 betoniautollista betonia ja lähes 800 tonnia terästä – eli lähes neljänsadan henkilöauton painon verran. Sillat toteutettiin ST-urakkana (suunnittele ja toteuta), joka sisälsi rakennustöiden lisäksi rakennussuunnittelun.

Kevyen liikenteen silta rakennettiin erillisenä uuden ratasillan läheisyyteen. Raunistulan 139 metriä pitkään ja kuusi metriä leveään kevyen liikenteen siltaan tulee valaistut erikoiskaiteet, jotka ovat A-Insinöörien valaistusuunnittelijoiden käsialaa.

Sijainti

Turku

Asiakas

Väylävirasto

Palvelumme

Siltojen ja taitorakenteiden suunnittelu, Ratasuunnittelu

Valmistumisvuosi

2024

Muita referenssejämme

Kutilan kanava, Taipalsaari

Kutilan kanava, Taipalsaari

Joensuun ratapiha, Joensuu

Joensuun ratapiha, Joensuu

Kallbådan ja Längdenin majakat, Porkkala ja Tammisaari

Kallbådan ja Längdenin majakat, Porkkala ja Tammisaari

Tavara-aseman siirto, Tampere

Tavara-aseman siirto, Tampere

Vekarasalmen silta, Sulkava

Vekarasalmen silta, Sulkava

Länsilaituri ja satamakenttä, Oritkarin satama, Oulu

Länsilaituri ja satamakenttä, Oritkarin satama, Oulu