-
Palvelut
- Hankekehitys ja kaupunkikehitys
-
Projektinjohto ja rakennuttaminen
- Hankesuunnittelu
- Hankintakonsultointi
- Hankkeen johtaminen ja rakennuttaminen
- Kosteudenhallinta
- Käyttöönottopalvelut
- Projektinjohtopalvelut
- Rakentamisen riskienhallinta
- Rakentamisen valvonta
- Talotekniikan asiantuntijapalvelut
- Turvallissuuskoordinointi
- Toteutusmuotokonsultointi
- Vuokralaiskoordinointi
- Prodect.com
- Arkkitehtisuunnittelu
-
Rakennesuunnittelu
- Rakennesuunnittelu
- Puurakennesuunnittelu
- Asuin- ja hybridirakennusten rakennesuunnittelu
- Hotellien ja majoitustilojen rakennesuunnittelu
- Koulujen, oppilaitosten ja päiväkotien rakennesuunnittelu
- Kulttuuritilojen rakennesuunnittelu
- Liike- ja toimitilojen rakennesuunnittelu
- Palotekninen suunnittelu
- Pysäköintitilojen ja terminaalien rakennesuunnittelu
- Sairaaloiden ja terveydenhuollon tilojen rakennesuunnittelu
- Tekninen laskenta (FEM ja CFD)
- Teollisuushankkeiden rakennesuunnittelu
- Tutkimus- ja tuotekehityspalvelut
- Urheilu- ja vapaa-ajan tilojen rakennesuunnittelu
-
Teollisuuden suunnittelu
- Energiahuolto
- Energiakatselmukset
- Energia- ja LVIS-mittaukset
- Hankkeen johtaminen ja rakennuttaminen
- Kylmätekninen suunnittelu
- Palotekninen suunnittelu
- Prosessisuunnittelu
- Puhdastilasuunnittelu
- Päästömittaukset
- Sähkösuunnittelu
- Tekninen laskenta (FEM ja CFD)
- Teollisuuden LVI-suunnittelu
- Teollisuuden tekninen turvallisuus
- Teollisuusautomaatio
- Teollisuushankkeiden rakennesuunnittelu
- Tutkimus- ja tuotekehityspalvelut
- Ympäristövaikutusten arviointi
- Korjaussuunnittelu
-
Infrasuunnittelu
- Infran ylläpitopalvelut
- Katusuunnittelu
- Liikennesuunnittelu
- Maankäytön suunnittelu
- Maisemasuunnittelu
- Muut infraympäristön rakenteet
- Ratasuunnittelu
- Satamien, vesirakenteiden ja tuulivoimapuistojen suunnittelu
- Siltojen ja taitorakenteiden suunnittelu
- Tiesuunnittelu
- Valaistussuunnittelu
- Ympäristövaikutusten arviointi
- Pohjarakentamisen suunnittelu
-
Kalliosuunnittelu ja maanalaiset tilat
- Kalliorakennussuunnittelu
- Kalliorakenteiden korjaussuunnittelu
- Kalliorakenteiden tarkastukset ja kuntoarviot
- Maanalaisten tilojen hankekehitys
- Maanalaisten tilojen korjaussuunnittelu ja käyttötarkoituksen muutokset
- Maanalaisten tilojen rakennesuunnittelu
- Maanalaisten tilojen pää- ja arkkitehtisuunnittelu
- Talotekninen suunnittelu
- Energiasuunnittelu
- Akustiikka ja melu
- Laskenta- ja elinkaaripalvelut
-
Vähähiilinen rakentaminen ja kiertotalous
- Energiakonsultointi
- EPD-ympäristöseloste
- Hiilijalanjälkikonsultointi
- Hiilijalanjälkilaskenta
- Hiilineutraali aluerakentaminen
- Kiertotalouskonsultointi
- Purkujätteen hyväksyntä ja kelpoisuus
- Purkukartoitus
- Rakennusmateriaalien hiilijalanjäljen optimointi
- Uusiomaarakentaminen
- Vähähiilinen rakennuttaminen
- Ympäristöpalvelut
- Tutkimukset ja mittaukset
- Muut asiantuntijapalvelut
- Referenssit
- Asiantuntija-artikkelit
- Uutiset
- Yritys
- Yhteystiedot
- Pyydä tarjous
Tärinä ja runkomelu
Tärinä ja runkomelu ovat maaperän ja rakenteiden kautta siirtyvää värähtelyä. Suunnitteluratkaisujen tavoitteena on vaimentaa värähtelyä syntypaikalla, kulkureitillä tai itse kohteessa.
Runkomelu tarkoittaa pienitaajuista melua, joka havaitaan kuuloaistimuksena. Tärinä puolestaan synnyttää rakenteiden liikkeen kautta tuntoaistimuksen. Tärinän ja runkomelun aiheuttamat haitat voivat vaihdella asukkaan kokemasta terveyshaitasta tai asuinviihtyvyyden heikkenemisestä rakenteiden vaurioitumiseen tai tärinäherkkien laitteiden toimintahäiriöihin.
Raideliikenne aiheuttaa eniten runkomelua ja tärinää
Tärinää ja runkomelua voidaan hillitä vaikuttamalla värähtelyn lähteeseen, kulkureittiin tai toteuttamalla eristinratkaisuja rakennuksessa. Tärinän ja runkomelun tyypillisin lähde on raideliikenne mutta myös kumipyöräliikenne ja rakennuksen omat laitteet kuten hissit, varavoimakoneet tai muut liikkuvat koneet voivat aiheuttaa tärinää sekä runkomelua.
Suunnitteluratkaisujen tavoitteena on vaimentaa värähtelyä syntypaikalla, kulkureitillä tai itse kohteessa. Haastavimmissa tapauksissa voidaan käyttää näiden yhdistelmiä. Tyypillisiä torjuntaratkaisuja ovat eristinmateriaalien asennus rakennuksen perustuksiin, vaimennusrakenteet maaperässä tai ratarakenteeseen sijoitettavat vaimentimet.
Tehokkain tapa torjua runkomelua ja tärinää on tapauskohtainen
Teknisen suorituskyvyn lisäksi tärinän ja runkomelun vaimennusratkaisun valinnassa tulee painottaa sen taloudellisia vaikutuksia sekä toteutuskelpoisuutta. Esimerkiksi kun suunnitellaan uutta raitiotietä olemassa olevaan kaupunkirakenteeseen, niin järkevintä on toteuttaa vaimennusratkaisu osana ratarakennetta. Tässä tapauksessa olemassa olevien rakennusten eristämiseksi ei ole taloudellisesti toteutuskelpoisia ratkaisuja käytettävissä.
Rakennuspaikan sijaitessa olemassa olevan väylän varrella ratarakenteeseen sijoitettavat meluntorjunnan ratkaisut eivät ole käyttökelpoisia, vaan optimaalista ratkaisua haetaan joko siirtoreitille tai rakennukseen tehtävistä tärinäneristinrakenteista.
Osana aluesuunnittelua on mahdollista toteuttaa maaperään tärinänvaimennusratkaisuja, joilla runkomelun torjuntatarve hoidetaan kokonaisen uuden asuinalueen osalta. Tämä on usein huomattavasti kustannustehokkaampi tapa toteuttaa tärinänvaimennus kuin pyrkiä ratkaisemaan meluntorjunta kussakin hankkeessa erikseen.
Runkomelun torjunta tehdään aina tapauskohtaisesti.
Vaihtoehtoisten ratkaisujen vertailu pitää tehdä ajoissa
Varhaisessa vaiheessa aluesuunnittelua tai hankekehitystä on mahdollista vertailla useampia vaihtoehtoisia torjuntatapoja sekä arvioida näiden vaikutukset muihin suunnittelualoihin sekä kokonaiskustannuksiin.
Alkutilanteessa suurin osa vaihtoehdoista on mahdollisia, kun taas myöhemmissä suunnitteluvaiheissa on jo osa vaihtoehdoista karsiutunut muiden valintojen myötä pois, jolloin hankekokonaisuuden kannalta edullisin ratkaisu ei välttämättä enää ole mahdollinen.
Runkomelun ja tärinän torjunnassa kustannustehokkaimmat ratkaisut toteutetaan hankkeen alkuvaiheessa.
Stabilointirakenne vaimentaa liikennetärinää
Asuinalueella liikennetärinää voi torjua stabilointirakenteella, jossa rata-alueelta kulkeutuvaa tärinää hillitsevät maaperään sijoitetut kalkkisementtipilarit. Radanvarsirakentamiseen kehitetty stabilointirakenne on jopa 75 prosenttia edullisempi tavanomaisiin tärinäntorjunnan menetelmiin verrattuna. Lue lisää: Stabilointirakenne torjuu liikennetärinää tehokkaasti radan varrella.
Runkomelua mitataan monin tavoin
Runkomelua kuten muitakin ääniä voidaan mitata myös äänitasomittarilla. Koska runkomelu poikkeaa kuitenkin muista melulähteistä siinä, että välittäjänä on värähtelyn eteneminen maaperässä tai rakenteissa, sitä voidaan arvioida myös mittaamalla rakenteen tai maaperän värähtelytasoja.
”Kun otat meluntorjunnan mukaan suunnitteluun ajoissa, voit vaikuttaa hankkeen kustannuksiin.”
VERTAILE AJOISSA
Tärinän ja runkomelun torjunnassa säästät eniten vertailemalla vaihtoehtoja mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.VARMISTA ONNISTUMINEN MITTAUKSILLA
Voit varmistaa ratkaisujen toimivuuden työmaavaiheessa sekä loppumittauksin.KOKONAISUUS TULEE EDULLISEMMAKSI
Aluesuunnittelussa voit ratkaista meluhaasteet koko alueen näkökulmasta, jolloin yksittäiselle hankkeelle kohdistuu vähemmän kustannuksia.TÄRINÄN- JA RUNKOMELUNTORJUNNAN SUUNNITTELUKOHTEITA
- Asuinrakennukset
- Kulttuurirakennukset
- Toimistotilat
- Sairaalat (tärinälle herkät laitteet)
- Tutkimuslaitokset ja laboratoriot
- Helikopterikentät
AKUSTIIKAN TÄRINÄ- JA RUNKOMELUPALVELUITA
- Maankäytön suunnittelun sekä hankesuunnittelun selvitykset
- Kaavoituksen selvitykset
- Rakennuslupiin liittyvät selvitykset
- Valmiissa rakennuksessa tehtävät tarkistusmittaukset
- Teollisuuden tärinä- ja runkomeluselvitykset
- Tärinä- ja runkomeluselvitykset perustuen riskiarviointeihin, laskentamalleihin tai mittauksiin
- Vaimennusratkaisujen suunnittelu
- Vaimennusratkaisujen kustannusarviot
- Työmaaperehdytys sekä työmaavalvonta
- Käyttöönoton tarkistusmittaukset
Kysy lisätietoja
Timo Huhtala
aluejohtaja, akustiikkasuunnittelurakennesuunnittelu Etelä-Suomi ja Länsi-Suomi
Jesse Lietzén
aluejohtaja, akustiikkasuunnittelurakennesuunnittelu Keski-Suomi, Pohjois-Suomi ja Itä-Suomi