-
Palvelut
- Hankekehitys ja kaupunkikehitys
-
Projektinjohto ja rakennuttaminen
- Hankesuunnittelu
- Hankintakonsultointi
- Hankkeen johtaminen ja rakennuttaminen
- Kosteudenhallinta
- Käyttöönottopalvelut
- Projektinjohtopalvelut
- Rakentamisen riskienhallinta
- Rakentamisen valvonta
- Talotekniikan asiantuntijapalvelut
- Turvallissuuskoordinointi
- Toteutusmuotokonsultointi
- Vuokralaiskoordinointi
- Prodect.com
- Arkkitehtisuunnittelu
-
Rakennesuunnittelu
- Rakennesuunnittelu
- Puurakennesuunnittelu
- Asuin- ja hybridirakennusten rakennesuunnittelu
- Hotellien ja majoitustilojen rakennesuunnittelu
- Koulujen, oppilaitosten ja päiväkotien rakennesuunnittelu
- Kulttuuritilojen rakennesuunnittelu
- Liike- ja toimitilojen rakennesuunnittelu
- Palotekninen suunnittelu
- Pysäköintitilojen ja terminaalien rakennesuunnittelu
- Sairaaloiden ja terveydenhuollon tilojen rakennesuunnittelu
- Tekninen laskenta (FEM ja CFD)
- Teollisuushankkeiden rakennesuunnittelu
- Tutkimus- ja tuotekehityspalvelut
- Urheilu- ja vapaa-ajan tilojen rakennesuunnittelu
-
Teollisuuden suunnittelu
- Energiahuolto
- Energiakatselmukset
- Energia- ja LVIS-mittaukset
- Hankkeen johtaminen ja rakennuttaminen
- Kylmätekninen suunnittelu
- Palotekninen suunnittelu
- Prosessisuunnittelu
- Puhdastilasuunnittelu
- Päästömittaukset
- Sähkösuunnittelu
- Tekninen laskenta (FEM ja CFD)
- Teollisuuden LVI-suunnittelu
- Teollisuuden tekninen turvallisuus
- Teollisuusautomaatio
- Teollisuushankkeiden rakennesuunnittelu
- Tutkimus- ja tuotekehityspalvelut
- Ympäristövaikutusten arviointi
- Korjaussuunnittelu
-
Infrasuunnittelu
- Infran ylläpitopalvelut
- Katusuunnittelu
- Liikennesuunnittelu
- Maankäytön suunnittelu
- Maisemasuunnittelu
- Muut infraympäristön rakenteet
- Ratasuunnittelu
- Satamien, vesirakenteiden ja tuulivoimapuistojen suunnittelu
- Siltojen ja taitorakenteiden suunnittelu
- Tiesuunnittelu
- Valaistussuunnittelu
- Ympäristövaikutusten arviointi
- Pohjarakentamisen suunnittelu
-
Kalliosuunnittelu ja maanalaiset tilat
- Kalliorakennussuunnittelu
- Kalliorakenteiden korjaussuunnittelu
- Kalliorakenteiden tarkastukset ja kuntoarviot
- Maanalaisten tilojen hankekehitys
- Maanalaisten tilojen korjaussuunnittelu ja käyttötarkoituksen muutokset
- Maanalaisten tilojen rakennesuunnittelu
- Maanalaisten tilojen pää- ja arkkitehtisuunnittelu
- Talotekninen suunnittelu
- Energiasuunnittelu
- Akustiikka ja melu
- Laskenta- ja elinkaaripalvelut
-
Vähähiilinen rakentaminen ja kiertotalous
- Energiakonsultointi
- EPD-ympäristöseloste
- Hiilijalanjälkikonsultointi
- Hiilijalanjälkilaskenta
- Hiilineutraali aluerakentaminen
- Kiertotalouskonsultointi
- Purkujätteen hyväksyntä ja kelpoisuus
- Purkukartoitus
- Rakennusmateriaalien hiilijalanjäljen optimointi
- Uusiomaarakentaminen
- Vähähiilinen rakennuttaminen
- Ympäristöpalvelut
- Tutkimukset ja mittaukset
- Muut asiantuntijapalvelut
- Referenssit
- Asiantuntija-artikkelit
- Uutiset
- Yritys
- Yhteystiedot
- Pyydä tarjous
- Koti
- Asiantuntija-artikkelit
- Virtaa taloyhtiön parkkipaikalle – yleisimmät kysymykset sähköautojen latauspisteistä
Virtaa taloyhtiön parkkipaikalle – yleisimmät kysymykset sähköautojen latauspisteistä
Sähköautojen latauspaikkojen hankinnassa taloyhtiön ei kannata lähteä suin päin ostamaan latauslaitteistoa. Järjestelmä on tärkeää suunnitella ja mitoittaa taloyhtiön todelliseen tarpeeseen myös tulevaisuutta ajatellen.
Sähköautojen latauspisteitä harkitaan nyt monissa taloyhtiöissä. Taustalla voivat olla osakkaiden toiveet, mutta myös laki velvoittaa varautumaan sähköautojen lataukseen kaikkien laajempien sähkösaneerausten yhteydessä. Osa taloyhtiöistä tyytyy varauksiin; osa tarttuu tuumasta toimeen.
Molemmissa tapauksissa sähköautojen latauspisteiden puolueeton suunnittelija varmistaa, että järjestelmä vastaa taloyhtiön todellista tarvetta. Latausjärjestelmästä saadaan kustannustehokas ja kestävä kokonaisuus vain, kun se suunnitellaan ja mitoitetaan taloyhtiökohtaisesti.
Nykytilanteen arviointi onnistuu tarvekartoituksella. Selvitämme silloin sähköjärjestelmän kunnon ja jäljellä olevan kapasiteetin. Sähköpiirustuksia löytyy harvoin, mutta tarvittavat lähtötiedot ja kulutusdata selviävät kyllä kohteen sähkökeskuksesta ja verkkoyhtiöltä kysymällä.
Osakaskysely on paras tapa selvittää, mikä on osakkaiden todellinen kiinnostus sähköautojen lataukseen. Haluaako niitä vain muutama vai onko kysyntä jo laajempaa? Laitteiston mitoitukseen, sähkösuunnitteluun, kilpailutukseen ja hankintaan ei kannata lähteä ilman tätä tietoa!
Yleisimpiä kysymyksiä sähköauton latauspaikan suunnittelussa
Sähköautojen latauspaikat ovat taloyhtiölle usein ainutkertainen hankinta, ja siksi asiantuntijan kokemuksesta on paljon iloa. Tarjoamme päätöksentekoon perusteltua tietoa ja vaihtoehtoja.
- Mikä on sopiva latausnopeus? Taloyhtiössä täytyy päättää, tarvitaanko sähköautoille nopeaa latausta vai riittääkö hitaampi yön yli lataus? Kustannusero voi olla laajalla parkkialueella suuri. Usein hitaampikin lataus riittää, koska se antaa sähköä noin 150 kilometrin ajoa varten. Keskimäärin suomalaiset ajavat 50 kilometriä päivässä.
- Miten sähkönkulutus laskutetaan? Laskutukseen on useita vaihtoehtoja ja laskutuspalveluja. Sähköautojen lataus voidaan laskuttaa osakkaiden sähköliittymien ja sähkösopimusten kautta, taloyhtiön kiinteistösähköstä tai erillisellä mittaroinnilla. Jos sähkö otetaan kiinteistön sähköstä, voidaan apuna käyttää ulkoista laskutuspalvelua. Vaihtoehtoisesti järjestelmä voidaan rakentaa siten, että yhtiö voi seurata latausasemien kulutuksia itse ja laskuttaa käytöstä kulutuksen mukaan. Samoihin sähkötolppiin on mahdollista yhdistää autojen lämmitys ja sähköautojen lataus.
- Miten hankintakustannukset jaetaan? Autopaikkojen omistus on usein ratkaiseva asia. Jos autopaikat ovat osakkeita, niiden omistajat maksavat tyypillisesti latauslaitteiden hankinnan, ja taloyhtiö toteuttaa vain tarvittavan kaapeloinnin. Jos autopaikat ovat taloyhtiön, yhtiö voi halutessaan tarjota sekä sähköinfran että latausasemat.
- Onko kuormanhallinta tarpeen? Kuormanhallintajärjestelmä kannattaa toteuttaa lataushankkeen yhteydessä melkein aina. Järjestelmiä on langattomia ja langallisia, ja osa järjestelmistä toimii yhteen monien latauslaitemerkkien kanssa, osa ei. Muutostyöt onnistuvat jatkossa helpommin, jos järjestelmä on avoin ja langaton. Latauspaikkoja voidaan silloin laajentaa ilman suuria pihatöitä.
Suunnitteluprosessi varmistaa, että sähköautojen latausjärjestelmä on taloyhtiölle sopiva ja sähköliittymässä riittää kapasiteettiä myös tulevaisuutta varten. Silloin kukaan osakkaista ei jää nuolemaan näppejään, kun kiinteistösähkön tehot loppuvat kesken. Ylimitoitus hukkaa puolestaan rahaa. Kun mukana on lisäksi kuormanhallinta, järjestelmää voidaan laajentaa huolettomin mielin.
Siksi vaikka tarjolla olisi urakoitsijan tai laitevalmistajan valmis tuotepaketti, suosittelen aina
- tekemään tarvekartoituksen
- suunnittelemaan latausjärjestelmän ja
- kilpailuttamaan järjestelmätoimittajat.
Kirjoittaja Aleksi Johansson on A-Insinöörien taloyhtiöpalvelujen sähkösuunnittelija ja -valvoja.
Lisää virtaa taloyhtiön parkkipaikalle? Olemme apunasi!
Aleksi Johansson
sähkösuunnittelijakorjaussuunnittelu ja asiantuntijapalvelut
SÄHKÖAUTOJEN LATAUSPISTEEN HANKINNASSA
- Hyödynnä konsulttia lähtötilanteen kartoituksessa, suunnittelussa ja kilpailutuksissa.
- Laadi tapauskohtaisesti taloyhtiön tarpeisiin tehdyt sähkösuunnitelmat.
- Kilpailuta toteutus urakoitsijoilla, jotka ovat tehneet vastaavia projekteja ennenkin.
- Ota hankkeeseen mukaan valvoja. Hän auttaa kilpailutuksessa sekä valvoo työnaikaiset tehtävät maaliviivalle asti.