-
Palvelut
- Hankekehitys ja kaupunkikehitys
-
Projektinjohto ja rakennuttaminen
- Hankesuunnittelu
- Hankintakonsultointi
- Hankkeen johtaminen ja rakennuttaminen
- Kosteudenhallinta
- Käyttöönottopalvelut
- Projektinjohtopalvelut
- Rakentamisen riskienhallinta
- Rakentamisen valvonta
- Talotekniikan asiantuntijapalvelut
- Turvallissuuskoordinointi
- Toteutusmuotokonsultointi
- Vuokralaiskoordinointi
- Prodect.com
- Arkkitehtisuunnittelu
-
Rakennesuunnittelu
- Rakennesuunnittelu
- Puurakennesuunnittelu
- Asuin- ja hybridirakennusten rakennesuunnittelu
- Hotellien ja majoitustilojen rakennesuunnittelu
- Koulujen, oppilaitosten ja päiväkotien rakennesuunnittelu
- Kulttuuritilojen rakennesuunnittelu
- Liike- ja toimitilojen rakennesuunnittelu
- Palotekninen suunnittelu
- Pysäköintitilojen ja terminaalien rakennesuunnittelu
- Sairaaloiden ja terveydenhuollon tilojen rakennesuunnittelu
- Tekninen laskenta (FEM ja CFD)
- Teollisuushankkeiden rakennesuunnittelu
- Tutkimus- ja tuotekehityspalvelut
- Urheilu- ja vapaa-ajan tilojen rakennesuunnittelu
-
Teollisuuden suunnittelu
- Energiahuolto
- Energiakatselmukset
- Energia- ja LVIS-mittaukset
- Hankkeen johtaminen ja rakennuttaminen
- Kylmätekninen suunnittelu
- Palotekninen suunnittelu
- Prosessisuunnittelu
- Puhdastilasuunnittelu
- Päästömittaukset
- Sähkösuunnittelu
- Tekninen laskenta (FEM ja CFD)
- Teollisuuden LVI-suunnittelu
- Teollisuuden tekninen turvallisuus
- Teollisuusautomaatio
- Teollisuushankkeiden rakennesuunnittelu
- Tutkimus- ja tuotekehityspalvelut
- Ympäristövaikutusten arviointi
- Korjaussuunnittelu
-
Infrasuunnittelu
- Infran ylläpitopalvelut
- Katusuunnittelu
- Liikennesuunnittelu
- Maankäytön suunnittelu
- Maisemasuunnittelu
- Muut infraympäristön rakenteet
- Ratasuunnittelu
- Satamien, vesirakenteiden ja tuulivoimapuistojen suunnittelu
- Siltojen ja taitorakenteiden suunnittelu
- Tiesuunnittelu
- Valaistussuunnittelu
- Ympäristövaikutusten arviointi
- Pohjarakentamisen suunnittelu
-
Kalliosuunnittelu ja maanalaiset tilat
- Kalliorakennussuunnittelu
- Kalliorakenteiden korjaussuunnittelu
- Kalliorakenteiden tarkastukset ja kuntoarviot
- Maanalaisten tilojen hankekehitys
- Maanalaisten tilojen korjaussuunnittelu ja käyttötarkoituksen muutokset
- Maanalaisten tilojen rakennesuunnittelu
- Maanalaisten tilojen pää- ja arkkitehtisuunnittelu
- Talotekninen suunnittelu
- Energiasuunnittelu
- Akustiikka ja melu
- Laskenta- ja elinkaaripalvelut
-
Vähähiilinen rakentaminen ja kiertotalous
- Energiakonsultointi
- EPD-ympäristöseloste
- Hiilijalanjälkikonsultointi
- Hiilijalanjälkilaskenta
- Hiilineutraali aluerakentaminen
- Kiertotalouskonsultointi
- Purkujätteen hyväksyntä ja kelpoisuus
- Purkukartoitus
- Rakennusmateriaalien hiilijalanjäljen optimointi
- Uusiomaarakentaminen
- Vähähiilinen rakennuttaminen
- Ympäristöpalvelut
- Tutkimukset ja mittaukset
- Muut asiantuntijapalvelut
- Referenssit
- Asiantuntija-artikkelit
- Uutiset
- Yritys
- Yhteystiedot
- Pyydä tarjous
- Koti
- Asiantuntija-artikkelit
- Tiivis kaupunki radan varrella ei ole automaattisesti meluisa
Tiivis kaupunki radan varrella ei ole automaattisesti meluisa – modernit meluntorjunnan keinot kannattaa tuntea
Modernissa akustiikkasuunnittelussa on melun torjumiseksi valtavasti uusia keinoja ja teknisiä mahdollisuuksia, joiden avulla tiiviistä kaupungeista voi tehdä hiljaisia ja viihtyisiä, kirjoittaa Mikko Kylliäinen.
Helsinki ja muut isot kasvukeskuskaupungit tulevat entisestään tiivistymään. Rakentaminen olemassa oleville asuinalueille, palvelujen lähelle sekä julkisten liikenneyhteyksien, yhä useammin rautatien tai raitiotien varrelle, on ympäristön ja talouden kannalta järkevää. Tiivistä kaupunkia pidetään julkisessa keskustelussa usein automaattisesti myös meluisana.
Näin ei kuitenkaan tarvitse olla. Useimmat meluun liittyvät ongelmat, joita ei osattu ratkaista esimerkiksi 30 vuotta sitten, osataan ratkaista nyt. Modernissa akustiikkasuunnittelussa on valtavasti uusia keinoja ja teknisiä mahdollisuuksia, mutta ne täytyisi tuntea ja niitä pitäisi osata edellyttää suunnittelijoilta sekä kaavoituksessa että suunnitteluvaiheissa.
Aiemmin esimerkiksi ratojen aiheuttamaa maan kautta etenevää runkomelua tai tärinää ei voitu ennakoida laskennallisesti. Tänä päivänä pystymme etukäteen esittämään raideliikenteen tärinä- ja runkomeluvaikutukset kortteleille ja kokonaisille kaupunginosille. A-Insinöörien kehittämä mallinnustyökalu Vibmapper hyödyntää avointa dataa ja laskee tärinä- ja meluvaikutukset jokaiselle suunnitellulle tai olemassa olevalle kiinteistölle erikseen. Mallintaminen mahdollistaa vertailut eri vaimennusratkaisujen välillä ja auttaa tunnistamaan vaikuttavimmat kustannustehokkaasti.
Myös rakennuksiin kohdistuva liikennemelu voidaan mallintaa hyvin kustannustehokkaasti. Tietoon pohjautuvalla hyvällä suunnittelulla ja rakennusmassojen sijoittelulla vältetään kalliit ja usein turhat meluesteet ja mahdollistetaan viihtyisät, useampaan suuntaan avautuvat asunnot.
Meluntorjunnan keinovalikoimalla lisää tuottavaa rakentamista
Tämän päivän meluntorjunnan mahdollisuuksiin on tärkeä tarttua jo varhaisessa vaiheessa uuden asuinalueen tai rakennuksen suunnittelua, sillä kun hanke etenee, meluntorjunnan keinovalikoima kaventuu.
Ympäristöministeriön, Väyläviraston ja A-Insinöörien yhdessä toteuttama ohje Melun- ja tärinäntorjuntaratkaisut sekä niiden vaikutukset kaavoituksessa antaa kaavoittajille uusinta tietoa teknisistä ratkaisuista, joilla melua sekä raideliikenteen tärinää ja runkomelua voidaan hallita osana kaupunkisuunnittelua ja -rakentamista. Lue lisää: Tuore ohje perehdyttää kaavoittajia meluntorjunnan uusiin ratkaisuihin
Edelleen keskeinen tulppa viihtyisän ja melutasoiltaan turvallisen kaupungin rakentamisessa Suomessa on vanhentunut lainsäädäntö. Meluntorjuntaa kaavoituksessa ohjataan yhä 30 vuoden takaa peräisin olevilla säädöksillä, jotka nojaavat sen ajan teknisiin ratkaisuihin ja jo lakkautettujen keskusvirastojen ohjeisiin.
Viihtyisän, turvallisen ja hiljaisen asuinympäristön suunnitteleminen on täysin mahdollista, mutta se on vaikeaa, jos kaikkia moderneja meluntorjunnan teknisiä ratkaisuja ei oteta laajamittaisesti käyttöön. Lue lisää: Eroon tehottomista meluesteistä – 5 tuottavampaa ratkaisua meluntorjuntaan
Kirjoittaja, tekniikan tohtori Mikko Kylliäinen on A-Insinöörien akustiikkasuunnittelun yksikönjohtaja, joka toimii myös akustiikkasuunnittelun tutkijatohtorina ja opettajana Tampereen yliopistossa.
KIRJOITTAJA
Mikko Kylliäinen
liiketoimintajohtaja, akustiikkasuunnittelu ja av-suunnittelurakennesuunnittelu
"Hyvällä suunnittelulla tehdään mahdollisiksi viihtyisät, useampaan suuntaan avautuvat asunnot."
Mikko Kylliäinen
yksikönjohtaja
A-Insinöörit