-
Palvelut
- Hankekehitys ja kaupunkikehitys
-
Projektinjohto ja rakennuttaminen
- Hankesuunnittelu
- Hankintakonsultointi
- Hankkeen johtaminen ja rakennuttaminen
- Kosteudenhallinta
- Käyttöönottopalvelut
- Projektinjohtopalvelut
- Rakentamisen riskienhallinta
- Rakentamisen valvonta
- Talotekniikan asiantuntijapalvelut
- Turvallissuuskoordinointi
- Toteutusmuotokonsultointi
- Vuokralaiskoordinointi
- Prodect.com
- Arkkitehtisuunnittelu
-
Rakennesuunnittelu
- Rakennesuunnittelu
- Puurakennesuunnittelu
- Asuin- ja hybridirakennusten rakennesuunnittelu
- Hotellien ja majoitustilojen rakennesuunnittelu
- Koulujen, oppilaitosten ja päiväkotien rakennesuunnittelu
- Kulttuuritilojen rakennesuunnittelu
- Liike- ja toimitilojen rakennesuunnittelu
- Palotekninen suunnittelu
- Pysäköintitilojen ja terminaalien rakennesuunnittelu
- Sairaaloiden ja terveydenhuollon tilojen rakennesuunnittelu
- Tekninen laskenta (FEM ja CFD)
- Teollisuushankkeiden rakennesuunnittelu
- Tutkimus- ja tuotekehityspalvelut
- Urheilu- ja vapaa-ajan tilojen rakennesuunnittelu
-
Teollisuuden suunnittelu
- Energiahuolto
- Energiakatselmukset
- Energia- ja LVIS-mittaukset
- Hankkeen johtaminen ja rakennuttaminen
- Kylmätekninen suunnittelu
- Palotekninen suunnittelu
- Prosessisuunnittelu
- Puhdastilasuunnittelu
- Päästömittaukset
- Sähkösuunnittelu
- Tekninen laskenta (FEM ja CFD)
- Teollisuuden LVI-suunnittelu
- Teollisuuden tekninen turvallisuus
- Teollisuusautomaatio
- Teollisuushankkeiden rakennesuunnittelu
- Tutkimus- ja tuotekehityspalvelut
- Ympäristövaikutusten arviointi
- Korjaussuunnittelu
-
Infrasuunnittelu
- Infran ylläpitopalvelut
- Katusuunnittelu
- Liikennesuunnittelu
- Maankäytön suunnittelu
- Maisemasuunnittelu
- Muut infraympäristön rakenteet
- Ratasuunnittelu
- Satamien, vesirakenteiden ja tuulivoimapuistojen suunnittelu
- Siltojen ja taitorakenteiden suunnittelu
- Tiesuunnittelu
- Valaistussuunnittelu
- Ympäristövaikutusten arviointi
- Pohjarakentamisen suunnittelu
-
Kalliosuunnittelu ja maanalaiset tilat
- Kalliorakennussuunnittelu
- Kalliorakenteiden korjaussuunnittelu
- Kalliorakenteiden tarkastukset ja kuntoarviot
- Maanalaisten tilojen hankekehitys
- Maanalaisten tilojen korjaussuunnittelu ja käyttötarkoituksen muutokset
- Maanalaisten tilojen rakennesuunnittelu
- Maanalaisten tilojen pää- ja arkkitehtisuunnittelu
- Talotekninen suunnittelu
- Energiasuunnittelu
- Akustiikka ja melu
- Laskenta- ja elinkaaripalvelut
-
Vähähiilinen rakentaminen ja kiertotalous
- Energiakonsultointi
- EPD-ympäristöseloste
- Hiilijalanjälkikonsultointi
- Hiilijalanjälkilaskenta
- Hiilineutraali aluerakentaminen
- Kiertotalouskonsultointi
- Purkujätteen hyväksyntä ja kelpoisuus
- Purkukartoitus
- Rakennusmateriaalien hiilijalanjäljen optimointi
- Uusiomaarakentaminen
- Vähähiilinen rakennuttaminen
- Ympäristöpalvelut
- Tutkimukset ja mittaukset
- Muut asiantuntijapalvelut
- Referenssit
- Asiantuntija-artikkelit
- Uutiset
- Yritys
- Yhteystiedot
- Pyydä tarjous
- Koti
- Asiakastarinat
- Tampereen tavara-aseman onnistunut siirto vaati ainutlaatuista rakennesuunnittelua
Luomisen tuskaa ja matematiikkaa – Tampereen tavara-aseman siirto kunnioitti perinteisiä insinööritaitoja
Tampereen tavara-aseman siirto heinäkuussa 2020 oli poikkeuksellinen hanke Suomessa – ja jopa Euroopassa. Tiettävästi ensimmäistä kertaa suuri, tuhansia tonneja painanut, tiilirakennus siirrettiin yhtenä kokonaisuutena uuteen paikkaan. Onnistunut operaatio vaati vankkaa kokemusta rakenteiden toiminnasta ja mitoituslaskennasta.
Täydellisesti onnistunutta hanketta edelsi kuukausien suunnittelu- ja valmistelutyö, mutta itse siirto-operaatio oli valmis vain kolmessa tunnissa. Vuonna 1907 rakennettu Tampereen tavara-asema siirtyi paikoiltaan 28 metriä itään ja 9 metriä etelään. Samalla rakennusta nostettiin 1,4 metriä korkeammalle.
Tavara-aseman nosto-, siirto- ja laskuvaiheet vaativat huolellista rakennesuunnittelua, josta A-Insinöörit vastasi urakoitsijana toimineen rakennusyhtiö Kreaten kumppanina. Heinäkuussa toteutuneen siirron suunnittelu käynnistyi täydellä teholla loppuvuonna 2019.
– Hankkeeseen tarvittiin perinteisiä insinööritaitoja, mutta uudella twistillä. Suunnittelu edellytti vankkaa kokemusta rakenteiden toiminnasta ja mitoituslaskennasta. Keskiössä oli erityisesti muodonmuutosten hallinta eri työvaiheissa alati muuttuvien tukipisteiden viidakossa, hankkeen pääsuunnittelija, A-Insinöörien yksikönjohtaja Harri Kallio kertoo.
Kallio luotsasi hankkeen suunnittelua neljän kokeneen kollegansa kanssa.
Painumaerot vain millejä
Kallion tiimille oli alusta asti selvää, että peräti 113-vuotias tavara-asema vaati herkkää, mutta varmaa otetta. Linjat kävivät kuumina Kreaten kanssa, kun tiimi punnitsi yhdessä eri vaihtoehtoja.
– Vastaavia rakennuksia ei ole Suomessa tai juuri muuallakaan siirretty, sillä tiili ei materiaalina kestä painumia, siirtämistä ja liikettä yhtä hyvin kuin esimerkiksi puu- tai hirsirakennus. Päätimme purkaa rakennuksen katon ja sisärakenteet, ja jättää jäljelle vain ulkoseinät, jotka olivat julkisivuina osittain suojeltuja. Tällä ratkaisulla vähensimme merkittävästi rakennuksen painoa, mikä helpotti siirtoa, Harri Kallio kertoo.
Alkujaan rakennus painoi 5 000 tonnia, mutta siirtovaiheessa painoa oli noin 1 700 tonnia.
Tavara-aseman perustus muistutti tyyliltään nykytermein "hybridiperustusta". Aseman eteläpääty oli rakennettu maan varaan kivilatomuksille, kuten entisajan aitat ja tuvat. Pohjoispääty puolestaan oli rakennettu modernimmin paalumaisesti: betonoidut kaivonrenkaat toimittivat paalujen virkaa.
– Painumaerot siirron eri vaiheissa saivat olla korkeintaan muutamia millejä. Muuten rakennus olisi halkeillut jopa korjauskelvottomaksi. Olimme painumaeroista erityisen tarkkoja, sillä suojellun rakennuksen piti säilyä ehjänä.
Tampereen tavara-asema on asemakaavaltaan osittain suojeltu. 113-vuotias ja tuhansia tonneja painanut rakennus vaatikin herkkää ja varmaa otetta, kun sitä siirrettiin yhtenä kokonaisuutena uuteen paikkaan. (Kuvat: Kreate)
Paino piti paikkansa 2 prosentin tarkkuudella
Yksi isoimmista haasteista oli ratkaista, miten tavara-aseman perustukset saataisiin vahvennettua niin, että rakennus kestää noston, siirron sekä lukuisten eri kuormituspisteiden vaihtelun. Riittävän vahvat perustukset olivat elinehto sille, että painumaerot pysyivät pieninä ja rakennus voitiin nostaa ylös sekä siirtää vahingoittamatta sitä.
– Koimme melkoista luomisen tuskaa ja tarkastelimme villejäkin vaihtoehtoja, mutta lopulta päädyimme varsin yksinkertaiseen ratkaisuun: ulkoseinien sivuille rakennuksen molempiin kylkiin rakennettiin uudet, teräsbetoniset ja poikittain jännitetyt sokkelipalkit. Vasta sen jälkeen rakennus oli riittävän jäykkä nostoon ja siirtoon, Kallio toteaa.
– Meidän puoleltamme suuri osa työstä oli puhdasta matematiikkaa ja loput kokemusta. Laskimme tarkasti, miten tiilirakennus käyttäytyy siirron aikana jatkuvasti vaihtuneissa rakennusta tukevissa pisteissä.
1 700 tonnia painava rakennus lepäsi nostopisteinä toimineiden kolmentoista tukipisteen varassa noin kaksi kuukautta, kunnes siirtoa valmistelevat työt olivat valmiit.
Kun hollantilainen siirtourakoitsija saapui työmaalle, rakennusta nostettiin 1,4 metriä ylös ja kannateltiin hetken nostotunkein. Nostotunkeilta tukipisteet siirrettiin siirtokengille, jotka lepäsivät siirtoratojen päällä. Itse siirto tehtiin siirtokenkien avulla rakennuksen siirtoratoja pitkin, jonka jälkeen rakennus laskettiin paikalleen uusien perustusten varaan.
– Jokainen kolmestatoista siirtokengästä tuotti siirron aikana ajantasaista tietoa rakennuksen painosta ja painumasta. Onnistuneen siirron jälkeen totesimme yhdessä, että suunnittelutiimin laskema rakennuksen paino piti kutinsa kahden prosentin tarkkuudella, Kallio kertoo.
Väsymätöntä yhteistyötä
Kreaten työmaapäällikkö Jere Vesanen teki kuukausien ajan tiivistä yhteistyötä A-Insinöörien rakennesuunnittelutiimin kanssa.
– Yhteistyömme sujui tässä haastavassa hankkeessa hienosti. Listasimme toiveita ja ehdotuksia hankkeen etenemisestä, minkä perusteella A-Insinöörien asiantuntijat tekivät laskelmat ja kuvat sekä kertoivat, olivatko ehdotuksemme ylipäätään toteutuskelpoisia, Vesanen kertoo.
Kreaten ja A-Insinöörien tiimit tekivät tiivistä yhteistyötä ainutlaatuisessa hankkeessa, joka jää historian kirjoihin.
– Pohdimme yhdessä erilaisia vaihtoehtoja tavara-aseman perustusten vahvistamiseen, mikä oli yksi isoimmista haasteistamme. Kun ratkaisu lopulta syntyi, työ eteni todella sutjakkaasti maaliin. Väsymätön ideoiden pallottelu ja yhdessä suunnitteleminen takasivat onnistuneen lopputuloksen.
KYSY LISÄTIETOJA
Harri Kallio
yksikönjohtaja, silta- ja taitorakenteetcivil engineering
+358 40 778 0957 harri.kallio@ains.fi Tampere
"Onnistunut lopputulos vaati väsymätöntä ideoiden pallottelua ja yhdessä suunnittelua."
Jere Vesanen,
työmaapäällikkö
Kreate
AINUTLAATUISTA INSINÖÖRIOSAAMISTA
Vankkaa kokemusta rakenteiden toiminnasta ja mitoituslaskennasta.VÄSYMÄTÖN ASENNE
Kestävien ratkaisujen väsymätöntä etsimistä yhdessä urakoitsijan kanssa.ALKUPERÄISEN KUNNIOITTAMINEN
Millin tarkkaa suunnittelua suojeluvaatimukset huomioiden.TAMPEREEN TAVARA-ASEMA
- Tampereen tavara-asema on vuonna 1907 rakennettu tiilirakennus, joka on asemakaavalla osittain suojeltu.
- Noin 50 metriä pitkän ja 23 metriä leveän rakennuksen siirto toteutettiin, jotta Ratapihankatu saadaan liikenteellisesti sujuvaksi ja turvalliseksi myös jalankulkijoille ja pyöräilijöille.
- Siirto valmistui vuoden 2020 heinäkuussa.
- Pääurakoitsijana Kreate Oy.
- A-Insinöörien käytetyt palvelut: pääsuunnittelu, rakennesuunnittelu ja geotekninen suunnittelu.