-
Palvelut
- Hankekehitys ja kaupunkikehitys
-
Projektinjohto ja rakennuttaminen
- Hankesuunnittelu
- Hankintakonsultointi
- Hankkeen johtaminen ja rakennuttaminen
- Kosteudenhallinta
- Käyttöönottopalvelut
- Projektinjohtopalvelut
- Rakentamisen riskienhallinta
- Rakentamisen valvonta
- Talotekniikan asiantuntijapalvelut
- Turvallissuuskoordinointi
- Toteutusmuotokonsultointi
- Vuokralaiskoordinointi
- Prodect.com
- Arkkitehtisuunnittelu
-
Rakennesuunnittelu
- Rakennesuunnittelu
- Puurakennesuunnittelu
- Asuin- ja hybridirakennusten rakennesuunnittelu
- Hotellien ja majoitustilojen rakennesuunnittelu
- Koulujen, oppilaitosten ja päiväkotien rakennesuunnittelu
- Kulttuuritilojen rakennesuunnittelu
- Liike- ja toimitilojen rakennesuunnittelu
- Palotekninen suunnittelu
- Pysäköintitilojen ja terminaalien rakennesuunnittelu
- Sairaaloiden ja terveydenhuollon tilojen rakennesuunnittelu
- Tekninen laskenta (FEM ja CFD)
- Teollisuushankkeiden rakennesuunnittelu
- Tutkimus- ja tuotekehityspalvelut
- Urheilu- ja vapaa-ajan tilojen rakennesuunnittelu
-
Teollisuuden suunnittelu
- Energiahuolto
- Energiakatselmukset
- Energia- ja LVIS-mittaukset
- Hankkeen johtaminen ja rakennuttaminen
- Kylmätekninen suunnittelu
- Palotekninen suunnittelu
- Prosessisuunnittelu
- Puhdastilasuunnittelu
- Päästömittaukset
- Sähkösuunnittelu
- Tekninen laskenta (FEM ja CFD)
- Teollisuuden LVI-suunnittelu
- Teollisuuden tekninen turvallisuus
- Teollisuusautomaatio
- Teollisuushankkeiden rakennesuunnittelu
- Tutkimus- ja tuotekehityspalvelut
- Korjaussuunnittelu
- Infrasuunnittelu
- Pohjarakentamisen suunnittelu
-
Kalliosuunnittelu ja maanalaiset tilat
- Kalliorakennussuunnittelu
- Kalliorakenteiden korjaussuunnittelu
- Kalliorakenteiden tarkastukset ja kuntoarviot
- Maanalaisten tilojen hankekehitys
- Maanalaisten tilojen korjaussuunnittelu ja käyttötarkoituksen muutokset
- Maanalaisten tilojen rakennesuunnittelu
- Maanalaisten tilojen pää- ja arkkitehtisuunnittelu
- Talotekninen suunnittelu
- Energiasuunnittelu
- Akustiikka ja melu
- Laskenta- ja elinkaaripalvelut
-
Vähähiilinen rakentaminen ja kiertotalous
- Energiakonsultointi
- EPD-ympäristöseloste
- Hiilijalanjälkikonsultointi
- Hiilijalanjälkilaskenta
- Hiilineutraali aluerakentaminen
- Kiertotalouskonsultointi
- Purkujätteen hyväksyntä ja kelpoisuus
- Purkukartoitus
- Rakennusmateriaalien hiilijalanjäljen optimointi
- Uusiomaarakentaminen
- Vähähiilinen rakennuttaminen
- Ympäristöpalvelut
- Tutkimukset ja mittaukset
- Muut asiantuntijapalvelut
- Referenssit
- Asiantuntija-artikkelit
- Uutiset
- Yritys
- Yhteystiedot
- Pyydä tarjous
- Koti
- Asiakastarinat
- Länsimetron suunnittelussa onnistumisen ratkaisi asenne
Länsimetro – Oikea asenne ratkaisi onnistumisen
Helsingin Ruoholahdesta Espoon Matinkylään ulottuva Länsimetro on valtava kokonaisuus. Siihen sisältyy yli kolmekymmentä kilometriä tunneleita sekä lukuisia massiivisia rakenteita, kuten poistumisteitä, paineentasauskuiluja, yhdystunneleita, pumppaamoja ja raiteenvaihtopaikkoja. Kokonaisuuden kruunaa kahdeksan laajaa asemakokonaisuutta, joilla kaikilla on oma identiteettinsä ja arkkitehtoninen ilmeensä.
Kun kysyy Länsimetro-hankkeen vastaavana projektipäällikkönä toimineelta A-Insinöörien Jukka Oja-Lipastilta, mikä oli tärkein tekijä, että näin mittava hanke saatiin onnistuneesti maaliin, saa yllättävän vastauksen.
Keskeinen menestystekijä ei nimittäin ollut tinkimätön ammattitaito tai huippuluokan osaaminen, kuten äkkiseltään olisi saattaisi ounastella vastaukseksi. Peliä ei myöskään ratkaissut yksistään laadukas suunnittelu tai korkeatasoinen projektinhallinta. Liioin ei ollut kyse huippuluokan työkaluista tai eri osapuolten saumattomasta yhteistyöstä.
Kaikkia edellä mainittuja toki tarvittiin, mutta kaiken ratkaisi loppujen lopuksi oikea asenne.
Asenne ratkaisee suunnittelussa aina
– Hanke oli niin mittava ja niin monipolvinen ja niin pitkäkestoinen, ettei se luonnollisestikaan olisi ikinä mennyt maalin, jollei sitä tekemässä olisi ollut erittäin ammattitaitoinen porukka, joka kykenee erittäin korkeatasoiseen suunnitteluun, Jukka Oja-Lipasti toteaa.
Länsimetron vaatimustaso oli kuitenkin alusta lähtien niin korkea, ettei siitä olisi selvinnyt normitekemisellä.
– Tällaisessa hankkeessa tulee kuitenkin vastaan koko ajan niin paljon kovia haasteita, että porukalla pitää olla sekä palava halu, että kova kyvykkyys keksiä uusia ratkaisuja ja innovaatioita, joilla tiukimmatkin haasteet selätetään, hän jatkaa.
Kaikista rakenteista 3D-mallinnokset useampaankin kertaan
Ammattitaidon ja asenteen lisäksi onnistumista avittivat huippuluokan työkalut esimerkiksi tietomallintamiseen. Ne olivatkin tarpeen, sillä aivan kaikista rakenteista tehtiin 3D-mallinnos – monesti jopa useampaan kertaan.
– Ennen louhintaa tehtiin ensin teoreettiset 3D-mallinnokset skarppina kuvana. Kallio ja maaperä eivät kuitenkaan valitettavasti aina tottele teoriaa, vaan louhittaessa voi esimerkiksi paikka paikoin tulla enemmän niin sanottuja ryöstöjä, jolloin mallinnokset eivät enää vastanneet todellisuutta. Niinpä kaikki suunnitelmat ja mallinnokset piti louhinnan jälkeen korjata vastaamaan todellisuutta, Oja-Lipasti muistelee.
Tietomallinnettavaa riitti, sillä varsinaisten päätunneleiden välillä kulkevat niin sanotut yhdystunnelit noin 170 metrin välein. Molempien tunneleiden sivulla seurailevat hätäpoistumiskäytävät, joiden elementtirakenteet suunniteltiin uudella mallinnustekniikalla koko tunneliverkoston mittaisena, osana metron erittäin korkeaa turvallisuustasoa.
Lisäksi kokonaisuuteen kuuluu 55 yhdystunnelia sekä 15 poistumistie- ja paineentasaustornia.
Läpi harmaan kiven ja pintaa syvemmälle
Eikä siinä vielä kaikki. Lisäksi suunniteltiin pumppaamoja, palovesialtaita, kääntöpaikkoja, raiteenvaihtopaikkoja, huoltotunneleita ja työtunneleita. Kaikkien tunneleiden yhteispituus oli yli 30 kilometriä. Puhumattakaan kahdeksasta monimuotoisesta asemakokonaisuudesta, joiden yhteen laskettu pinta-ala on noin 150 000 bruttoneliömetriä.
Länsimetron rakenteet ovat korkeita. Yksittäisellä metroasemalla on 7–10 kerrosta.
Hankkeella oli paitsi pituutta ja laajuutta, myös syvyyttä. Länsimetro on nimittäin pääosin noin 20–40 metrin syvyydellä maanpinnasta, suurelta osin merenpinnan ja pohjaveden alapuolella. Tunnelit alittavat meren kahdesti, Lauttasaaren molemmin puolin.
Lisäksi erilaiset rakenteet ovat hyvinkin korkeita. Yksittäisellä asemalla on 7–10 kerrosta, ja esimerkiksi poistumistie- ja paineentasaustornit ovat jopa 60 metriä korkeita.
Eipä ihme, että suunnittelutyötä tehtiin yhteensä noin 250 00 tuntia, ajoittain jopa sadan suunnittelijan voimin.
Yhteispelillä se sujuu
Jukka Oja-Lipasti muistelee Länsimetro-hanketta lämmöllä, vaikka ymmärrettävästi välillä sai taipua aika monelle mutkalle ja taisipa muutama hiuskin harmaantua.
– Uusien innovaatioiden ja kekseliäiden ratkaisujen avulla saatiin haasteista huolimatta lopulta kaikki maaliin. Rakenteet, turvallisuus ja arkkitehtuuri yhdistyivät sopusointuisaksi kokonaisuudeksi, joka tulee kestämään pitkään.
Jukka korostaa myös tiiviin ja avoimen yhteistyön merkitystä. Mitä enemmän eri alojen asiantuntijat tekevät avointa yhteistyötä, sitä varmemmin onnistutaan yhteisen tavoitteen saavuttamisessa.
– Tuli hyvä metro, kun yhdessä tehtiin, Jukka hymyilee.
Suunnittelisimmeko sinunkin kohteesi?
KYSY LISÄTIETOJA
"Kaikki on tehty sen mukaan, että käyttöiäksi on laskettu vähintään 100 vuotta."
Jukka Oja-Lipasti,
yksikönjohtaja
A-Insinöörit
KATTAVA TIETOMALLINTAMINEN
Kattava, huolellinen ja jatkuva tietomallintaminen, mm. 3D-mallinnokset, olivat edellytys Länsimetron toteutukselle.OIKEA ASENNE
Innovatiiviset ratkaisut löytyivät, kun oli palava halu ja kyvykkyys löytää ne.LÄNSIMETRO VÄLILLÄ RUOHOLAHTI –MATINKYLÄ
- A-Insinöörien vastuulla megahankkeessa oli rakenne- ja elementtisuunnittelu.
- A-Insinöörien osaajista mukana myös geosuunnittelijat sekä kalliorakennesuunnittelijoita.
- Suunnittelutyötä tehtiin noin 250 00 tuntia, ajoittain jopa sadan suunnittelijan voimin.
- Palkittiin kansainvälisessä Tekla BIM Awards -kilpailussa 2016.