-
Palvelut
- Hankekehitys ja kaupunkikehitys
-
Projektinjohto ja rakennuttaminen
- Hankesuunnittelu
- Hankintakonsultointi
- Hankkeen johtaminen ja rakennuttaminen
- Kosteudenhallinta
- Käyttöönottopalvelut
- Projektinjohtopalvelut
- Rakentamisen riskienhallinta
- Rakentamisen valvonta
- Talotekniikan asiantuntijapalvelut
- Turvallissuuskoordinointi
- Toteutusmuotokonsultointi
- Vuokralaiskoordinointi
- Prodect.com
- Arkkitehtisuunnittelu
-
Rakennesuunnittelu
- Rakennesuunnittelu
- Puurakennesuunnittelu
- Asuin- ja hybridirakennusten rakennesuunnittelu
- Hotellien ja majoitustilojen rakennesuunnittelu
- Koulujen, oppilaitosten ja päiväkotien rakennesuunnittelu
- Kulttuuritilojen rakennesuunnittelu
- Liike- ja toimitilojen rakennesuunnittelu
- Palotekninen suunnittelu
- Pysäköintitilojen ja terminaalien rakennesuunnittelu
- Sairaaloiden ja terveydenhuollon tilojen rakennesuunnittelu
- Tekninen laskenta (FEM ja CFD)
- Teollisuushankkeiden rakennesuunnittelu
- Tutkimus- ja tuotekehityspalvelut
- Urheilu- ja vapaa-ajan tilojen rakennesuunnittelu
-
Teollisuuden suunnittelu
- Energiahuolto
- Energiakatselmukset
- Energia- ja LVIS-mittaukset
- Hankkeen johtaminen ja rakennuttaminen
- Kylmätekninen suunnittelu
- Palotekninen suunnittelu
- Prosessisuunnittelu
- Puhdastilasuunnittelu
- Päästömittaukset
- Sähkösuunnittelu
- Tekninen laskenta (FEM ja CFD)
- Teollisuuden LVI-suunnittelu
- Teollisuuden tekninen turvallisuus
- Teollisuusautomaatio
- Teollisuushankkeiden rakennesuunnittelu
- Tutkimus- ja tuotekehityspalvelut
- Ympäristövaikutusten arviointi
- Korjaussuunnittelu
-
Infrasuunnittelu
- Infran ylläpitopalvelut
- Katusuunnittelu
- Liikennesuunnittelu
- Maankäytön suunnittelu
- Maisemasuunnittelu
- Muut infraympäristön rakenteet
- Ratasuunnittelu
- Satamien, vesirakenteiden ja tuulivoimapuistojen suunnittelu
- Siltojen ja taitorakenteiden suunnittelu
- Tiesuunnittelu
- Valaistussuunnittelu
- Ympäristövaikutusten arviointi
- Pohjarakentamisen suunnittelu
-
Kalliosuunnittelu ja maanalaiset tilat
- Kalliorakennussuunnittelu
- Kalliorakenteiden korjaussuunnittelu
- Kalliorakenteiden tarkastukset ja kuntoarviot
- Maanalaisten tilojen hankekehitys
- Maanalaisten tilojen korjaussuunnittelu ja käyttötarkoituksen muutokset
- Maanalaisten tilojen rakennesuunnittelu
- Maanalaisten tilojen pää- ja arkkitehtisuunnittelu
- Talotekninen suunnittelu
- Energiasuunnittelu
- Akustiikka ja melu
- Laskenta- ja elinkaaripalvelut
-
Vähähiilinen rakentaminen ja kiertotalous
- Energiakonsultointi
- EPD-ympäristöseloste
- Hiilijalanjälkikonsultointi
- Hiilijalanjälkilaskenta
- Hiilineutraali aluerakentaminen
- Kiertotalouskonsultointi
- Purkujätteen hyväksyntä ja kelpoisuus
- Purkukartoitus
- Rakennusmateriaalien hiilijalanjäljen optimointi
- Uusiomaarakentaminen
- Vähähiilinen rakennuttaminen
- Ympäristöpalvelut
- Tutkimukset ja mittaukset
- Muut asiantuntijapalvelut
- Referenssit
- Asiantuntija-artikkelit
- Uutiset
- Yritys
- Yhteystiedot
- Pyydä tarjous
- Koti
- Asiakastarinat
- Hollolan kouluissa akustiikkasuunnittelu auttaa oppimista
Hollolan koulu – Elinkaarihankkeesta mallia avointen oppimisympäristöjen akstiikkaan
Asiantuntevasti suunniteltuna akustiikka tukee avoimissa oppimisympäristöissä uuden opetussuunnitelman mukaista toimintaa ja oppimisen tavoitteita. Kaikki akustiset keinot hyödyntävällä akustiikkasuunnittelulla luodaan miellyttävä työympäristö opettajille ja hyvä oppimisympäristö koululaisille.
Kalliolan ja Heinsuon koulut Hollolassa ovat ensimmäisiä avointen oppimisympäristöjen mallikouluja Suomessa, ja myös osoitus siitä, että niiden akustiset haasteet voidaan ratkaista.
A-Insinöörien akustiikkasuunnitteluyksikkö suunnitteli vuonna 2017 valmistuneiden koulujen akustiset kokonaisratkaisut ja oli samalla luomassa alalle kaivattuja suuntaviivoja avointen oppimisympäristöjen akustiikan suunnitteluun.
Koulut rakensi Hollolan kunnalle YIT Talo (tuolloin Lemmikäinen Talo) elinkaarihankkeena. Koska vastaavia kouluja ei Suomessa vielä juuri ollut, avointen oppimisympäristöjen akustisten ratkaisujen luomiseen ei ollut olemassa vakiintuneita suunnittelukäytäntöjä.
– Koska kyse on elinkaarihankkeesta, meillä on palveluntuottajana pitkäaikainen vastuu kiinteistön toimivuudesta ja käytettävyydestä, myös akustiikan osalta. Laadulla on iso painoarvo hinnan lisäksi, suunnittelujohtaja Matti Varstala kiittelee YIT:stä.
– Huolemme siitä, pystymmekö rakentamaan akustisesti toimivat tilat, hälveni toteutuksen aikana. Sekä kunta että me luotimme A-Insinöörien ammattitaitoon ja kykyyn määritellä, mikä jälkikaiunnan tai puheen erottelukyvyn taso on riittävä oppimisympäristöön.
A-Insinöörien akustiikkasuunnittelijat perehtyivät rakennushankkeen aikana uuteen oppimisympäristöön ja sen edellytyksiin, ja loivat matkan varrella suunnitteluratkaisut ja -menetelmät, jotka ovat monistettavissa tuleviinkin kouluhankkeisiin.
Erilaisten akustisten ratkaisukokonaisuuksien vaikutus äänen etenemiselle, heijastukselle ja vaimenemiselle mallinnettiin digitaalisesti suunnitteluvaiheessa.
Peiteäänijärjestelmän ensi kertaa kouluympäristöön
Kalliolan koulussa avoimet tilat ovat parin sadan neliön laajuisia, eli ne vastaavat kooltaan kolmea perinteistä luokkahuonetta ilman seiniä. Samassa tilassa pitää pystyä tarvittaessa puhumaan ryhmälle, mutta myös keskittymään rauhassa ryhmätöihin tai hiljaisiin tehtäviin.
– Käytännössä meidän piti saavuttaa hyvä puheenerotettavuus tilanteessa, jossa opettaja puhuu lähietäisyydellä koko ryhmälleen. Pitemmillä etäisyyksillä on puolestaan tärkeää rajoittaa suunnitteluratkaisuilla keskittymistä häiritsevien äänten leviämistä ja kuuluvuutta, akustiikkasuunnittelun yksikönjohtaja Mikko Kylliäinen A-Insinööreistä kertoo suunnittelun tavoitteista.
Tiloihin sijoitettiin runsaasti ääntä vaimentavia pintoja esimerkiksi kattoon ja lattiaan, jolloin äänen heijastuminen pintojen kautta väheni. Tilanjakajina käytettiin painavia verhoja ja ääntä vaimentavia kalusteita, kuten korkeita istuimia.
Olennainen osa akustista kokonaisratkaisua oli peiteäänijärjestelmä, joka vähentää kauempaan tulevan äänen häiritsevyyttä. Peiteääni tuotiin ensi kertaa koulumaailmaan huolellisten tutkimusten jälkeen.
– Luimme tutkimuskirjallisuutta ja teimme avoimista oppimisympäristöistä huoneakustisen tietokonemallinnuksen, johon toimme pinnat ja kalusteet materiaaliominaisuuksineen. Seurasimme äänilähteestä lähetetyn äänen etenemistä tilassa ja tarkkailimme, miten se heijastuu ja vaimenee. Sitten lisäsimme peiteäänen malliin, Kylliäinen kertaa.
Mallinnuksessa todennettiin eri ratkaisujen toimivuus.
– Jossakin vaiheessa oli esimerkiksi kaavailtu, että avoimet tilat avautuisivat ruokalaan. Mallinnuksessa kuitenkin selvisi, että ruokalan puheensorina häiritsisi liikaa, joten vaihtoehto hylättiin.
Opetussuunnitelman tavoitteet toteutuvat uusissa tiloissa
Lopputuloksena syntyi avoimen oppimisympäristön akustinen kokonaisratkaisu, jossa toteutettiin kaikki, mitä piti ja johon kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä.
– Akustisten vaatimusten toteutumista mitattiin, ja ne todistetusti saavutettiin. Kun parannettavaa ilmeni, parannukset saatiin heti, Kalliolan koulun rehtori Aarne Ylipiha kertoo
– Nyt meillä on koulussa erinäköisiä ja -kokoisia tiloja eri toimintoihin, joten pystymme toteuttamaan uuden oppimissuunnitelman tavoitteita. Seinät eivät rajoita tekemistä, vaan tilojen käytössä voidaan päästää mielikuvitus valloilleen. Jatkossa hiomme toimintaa eteenpäin, jotta pääsemme vielä paremmin hyödyntämään rakennuksen mahdollisuuksia.
Suunnittelemme sinunkin kohteesi!
KYSY LISÄTIETOJA
Mikko Kylliäinen
liiketoimintajohtaja, akustiikkasuunnittelu ja av-suunnittelurakennesuunnittelu
"A-Insinöörien akustiikkasuunnittelijat ovat lunastaneet luottamuksemme, ja he ovat olleet monessa hankkeessamme mukana Hollolan koulujen jälkeenkin."
Matti Varstala,
suunnittelujohtaja
YIT Talo Oy